Många av inläggen här, visar att tilltron till byggnadsnämndernas bevijade bygglov är hög. När då någon granne överklagar beslutet, utpekas denne oftast som en gnällspik, som inte begriper något.
Men här är ytterligare ett ärende som visar hur fel det kan bli, när kommunens handläggare i bygglovsärenden inte är påläst.
http://www.dt.se/nyheter/gagnef/article310956.ece

W
Det som troligtvis kommer hända är ju att byggnadsnämnden ändrar detaljplanen för denna fastigheten (genom enkelt planförfarande) och vips så får han ett nytt beviljat bygglov. Ja det tar lite tid men har nämnden gett sig den på att han ska få bygglov så får han det. rätt eller fel kan man ju diskutera men jag har utnyttjat det.

Wester skrev:
Det som troligtvis kommer hända är ju att byggnadsnämnden ändrar detaljplanen för denna fastigheten (genom enkelt planförfarande) och vips så får han ett nytt beviljat bygglov. Ja det tar lite tid men har nämnden gett sig den på att han ska få bygglov så får han det. rätt eller fel kan man ju diskutera men jag har utnyttjat det.
Menar Du att det går att ändra detaljplanen gällande 1 fastighet i ett villaområde? Av vilken anledning då t ex? Nog för att några skulle gilla det, men så enkelt är det inte.
Däremot kan man ge dispans, när det gäller särskilt boende (rörelsehindrad eller annat)
Att Du har lyckats utnyttjat en sådan ändring du hänvisar till, kan funka, om ingen överklagar. Annars skall kommunens regler vara lika för alla.

W
klart det går. är absolut inget ovanligt sök runt lite vettja. Var tillochmed om det på tv för ett litet tag sedan. Angående ett stort hus i ett sommarstuge område. Praktiseras olika mycket av olika komuner min tex som är kungsbacka kommun.
Har använt det för att få bygga på prickad mark samt större än plan.
Bara man har byggnadsnämnden med sig så går det ofta rätt bra, så verkade det ju vara i fallet du länkade till. Alla angränsade grannar kommer höras angående den nya planen för fastigheten ifråga men sedan brukar det inte spela så stor roll om de klagar eller ej om man har byggnadsnämnden med sig, mest fördröjning brukar det bli i mitt fall ca 1.5 år.
Lika för alla och sådanna so--e grejjer gäller oftast aldrig.

Redigerat:
Allt har en förklaring Wester, men för att reda ut måste man känna till bakgrunden. Reglerna i de uppmärksammade sommarstugeområdena (Malmö bl a) anses av de som bor där, varit luddiga, därför har det byggts upp villaliknande hus där. Detta har blivit till ett problem för markägaren (Kommunen) när det kom på tal. Området är gammalt, liksom flera av de utbyggda stugorna. För att få ett slut på bråk om rivning, överklaganden o s v, har kommunen tvingats ändra reglerna att gälla från ett visst datum, så de utbyggda stugor som finns får vara kvar, men några nya tillbyggnader i den tidigare omfattningen, får inte bygglov.
Kan tyckas orättvist, för de som inte har byggt ut tidigare, kanske med en stuga på 28kvm medans grannen bor i en "stuga" uppåt 150kvm.
I det aktuella ärendet gäller det avvikelse från planen, eller mindre avvikelse. Men detta ansåg inte Länsstyret funka, så villaägaren redan tangerat den gränsen, därför blev det ett ärende för kommunen, som kanske ändrar/reviderar planen, då man anser att den tidigare planen är föråldrad, och behöver uppdateras efter de förhållanden som råder i dag= folks normala boendemiljö.
å andra sidan blir ärenden inte kända, förrän någon överklagar, så det finns säkert många märkliga beslut från byggnadsnämnderna, i områden där det inte finns alerta grannar:D

W
Ja där ser du. Inte direkt ovanligt alltså och inte enbart pga rörelsehinder etc som du skrev i ett tidigare inlägg.
Var inte malmöfallet på tv jag menade. Det var ett annat på någon ö om jag inte missminnermig helt..

Men för en detaljplaneändring får man normalt betala, och det ganska rejält. Så tillkommer då bygglovet ovanpå. Så att det är fritt fram för alla är ju bara en illusion. Dessutom skulle det om det praktiseras alltför ivrigt troligen inte få fortsätta. I min kommun finns ett beslut om att detaljplaneändringar ska omfatta minst ett kvarter.

W
så dyrt e det inte. Spelar ju ingen roll om det kostar 15 för bygglov + 15 för ändring av detaljplanen om huset kostar flera miljoner och du får det som du vill.
senast i tisdags gjordes ett gäng sådanna här enkla planändringar i min komun.
föresten var har du fått att det fritt fram för alla ifrån? Du måste ha byggnadsnämnden med dig, det e en förutsättning.

P-G skrev:
Ytterligare en rysare.
Ja, snacka om byggnadsnämnd som har tappat greppet:

"Den som har välvilliga grannar kan därför få bygga 178 kvm (där detaljplanen säger högst 80 kvm), medan den vars grannar överklagar kanske måste riva delar av sitt 103 kvadratmeter stora hus."

P-G skrev:
Ytterligare en rysare. Kommunen verkar inte helt sugna på att ändra detaljplanen heller..

[länk]
också ett intressant ärende, som visar att det inte är så enkelt med erhållet bygglov, den sökande får stå risken själv.

Nu ser Du Wester, att det var inte så enkelt att ändra detaljplanen, som du trodde................ :D

Du har kanske ett ärende att visa, där planen ändrats för en fastighet i ett område, för det är intressant.

W
Enkelt har jag inte sagt, bara inte direkt ovanligt men du tolkar ju som du vill.
Inga problem att hitta ärenden där planen ändats. Ska klippa in ärenden när tid finnes, antagligen i morgon.
Du verkar ha något mot byggnadsnämnder generellt, lite små bitter helt enkelt.
Sitter ofta inte stjärnskott i dem men varför inte utnyttja dem till din fördel så man får som man vill istället för att kritiserad dem för att inte följa plan & bygg lagen. Det e ju då man kan få rill roliga och unika hus inte lika för alla.

Redigerat:
Wester skrev:
Enkelt har jag inte sagt, bara inte direkt ovanligt men du tolkar ju som du vill.
Inga problem att hitta ärenden där planen ändats. Ska klippa in ärenden när tid finnes, antagligen i morgon.
Du verkar ha något mot byggnadsnämnder generellt, lite små bitter helt enkelt.
Sitter ofta inte stjärnskott i dem men varför inte utnyttja dem till din fördel så man får som man vill istället för att kritiserad dem för att inte följa plan & bygg lagen. Det e ju då man kan få rill roliga och unika hus inte lika för alla.
Men Wester, Du kan väl ändå inte mena att det är o`key, om byggnadsnämnderna struntar i den uppgjorda detaljplanen för ett område. Det är många villaägare som satsats sina besparingar på att få bo just i det område de valt, med den prägel på villorna som finns där. Att då byggnadsnämnderna struntar i att följa regler och lagar, och ger någon bygglov för en tillbyggnad av 100 kvm, med motiveringen; -mindre avvikelse, får mig att undra om handläggaren blivit mutad, för att dra ett sådant ärende inför Byggnadsnämnden. Tidningsklippen visar ändå, att det går att dra vilka ärenden som helst inför Byggnadsnämndernas ledamöter:p och ordföranden
Kanske någon på Forumet känner till kommunerna i tidningsartiklarna, för jag undrar hur dessa byggnadsnämnder ställer sig till svartbygge, när någon tröttnat på skojeriet, och byggt utan lov.

Hemmakatten
Vad var egentligen syftet med startandet av denna tråd och vad är det du vill visa? Att byggnadsnämder gör fel ibland, att beviljade bygglov lever farligt om någon överklagar, att ändrade detaljplaner inte är korrekt, att svartbyggen inte är tillåtna, eller kanske någon annan anledning?

Redigerat:
P
Jag har ett par bekanta i sommarstugeområde med ganska rejäla begränsningar på hur stort man får bygga. Alla, eller i alla fall väldigt många, av de boende i området tänjer på gränserna, vissa mer, andra ännu mer.

Om byggnadsnämnden skulle komma med åsikter om någons svartbygge så går snacket som så att då pekar man ut 30-40 andra uppenbara svartbyggen i området och säger till byggnandsnämden att om jag ska riva så ska alla dessa också rivas och jag tänker bevaka att det sker. Idén är såvitt jag förstår att för det första är det så många som uppenbart svartbygger i området att det skulle se illa ut för byggnadsnämnden om det kom i offentlighetens ljus vilket dåligt arbete byggnadsnämnden gjort under många år med att hålla efter svartbyggen.

För det andra så räknar man med att chansen är ganska stor att någon i byggnadsnämnden är god vän eller släkt med någon av de svartbyggen som pekas ut vilket skulle kunna få byggnadsnämnden att backa från sina krav pga svågerpolitik.

Sen kan alla fortsätta svartbygga i området på samma sätt de gjort i närmare 30 år. Jag vet inte om någon behövt sätta planen i verket, men det svartbyggs i alla fall för fulla muggar i området fortfarande och ingen verkar bry sig.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.