Jag har hamnat i en väldigt konstig situation. Jag har nyligen lagt handpenning på en tomt i Göteborgsområdet där jag avser bygga ett suteränghus. Tomten ligger lite bakom två redan bebyggda tomter och ansluts via en 3*30 meter lång tomtremsa att bygga en anslutningsväg på. Denna tomtremsa lutar ganska kraftigt med 5 meter höjdskillnad på de 30 meterna. Så de två husen ligger klart lägre än min tomt. Nu har min ena granne (nyligen köpt detta) fått bygglov att utöka sitt hus så att hans vägg endast är 58 cm från min tänkta tillfartsväg. Jag har inte godkänt detta då jag inte var ägare till tomten och det har inte den gamla ägaren heller. Dock har en tidigare spekulant på tomten godkänt detta, men denne spekulant har nu backat ur affären.

Nu trilskas kommunen eftersom de inte anser det lämpligt för mig att bygga en väg till min tomt så nära grannens nybygge! Denna granne (liksom alla andra grannar) har via granngodkännande godkänt min lösning. Att inte få använda denna del som anslutning (bilväg) känns mycket konstigt eftersom det enligt detaljplanen klart framgår att det är anslutningen till min tomt. De vill nu istället att jag skall dra min väg genom en allmänning bakifrån. Detta ger mig stora problem såsom.

1. Mitt hus är inte designat för ingång på ovanvåningen vilket borde göras i så fall då denna anslutning blir på den högre sidan av suterängtomten.
2. Jag måste köpa på mig mark för denna anslutning av kommunen.
3. Mina 30*3 meter blir ju helt oanvändbara och kostar mig ca 100.000 SEK i onödan.
4. Ingen av mina grannar vill köpa denna tomtremsa.
5. På baksidan får enligt detaljplanen inget garage/carport plats så även om jag får till en bra infart så kan jag inte placera bilen på ett bra sätt.
6. Baksidan är södersida och där vill vi ha altan och inte bilparkering.

Det känns som om kommunen vill tvinga oss att avbryta köpet för att ingen skall börja rota i hur min granne fick sitt bygglov egentligen.

Vad gör vi?

Ring Janne Josefsson på SVT, han gillar korruption inom kommunen, det är jag säker på! Lider med dig hur som helst och hoppas det löser sig.

I princip så tror jag inte att kommunen har rätt att neka dig att bygga väg på din tomt. Sålänge du inte behvöver göra större utfyllnader (mer än 50cm) så får du köra bil var du vill på din tomt.

Däremot så låter det inte som du kommer att få en "trevlig" infart på det viset. Så den variant kommunen föreslår kanske trots allt är bättre, även den blir dyr och du ser nackdelar med den.

6 meters höjdskillnad på 30m är inte kul när isen lägger sig, eller att släpa upp en barnvagn med 2 trötta ungar.

Om du ändå skall köpa på dig mark så kanske du kan få köpa tillräckligt för att få plats med både infart och bilplats/carport. Det dyra vid köpet borde vara förrättningsvagiften hos lantmäteriet. Framförallt om kommunen har "shabblat" så borde de kunna ge dig ett bra pris för att lösa situationen.

Tack för svaren.

Till saken hör två saker.

1. Ifall vi måste köpa mer tomt så slår vi i det taket som vår bank har satt som maxlånebelopp.
2. Vår granne har sprängt för sitt bygge och eftersom han var så nära vår tomtgräns så har en salva tagit bort en del av det berg vi skulle bygga vägen på. Så nu är kommunen orolig för att vi måste bygga stödmurar på ca 1,5 meter för att få till en väg.

Då låter det som att det är din granne eller dennes sprängare som borde bygga stödmur åt dig. han har ju gjort åverkan på "din" tomt. Om jag fattar det rätt så är du inte ägare till tomten ännu? Skedde skadan före eller efter att du hade skrivit köpekontrakt?

Om vi antar att ditt köpeavtal är villkorat av att du skall få bygglov? Då borde det vara upp till säljaren att ordna anslutning till tomten, dvs kostnade borde inte ligga på dig. Har du fått ett "hårt" pris på vad kommunen vill ha för den del av allmäningen som de tycker du skall utnyttja?

Om säljaren inte har godkänt bygget på granntomten så kan han få bygglovet upphävt (även om huset redan är färdignbyggt), sök här på forumet. Finns en tråd där en medlem råkat ut för just det (fast från andra hålllet jämfört med ditt fall). Det är ett formfel av kommunen att inte inhämta grannens godkännande. En ev. lösning här skulle ju kunna vara att kommunen som gjort fel löser ditt infartsproblem (fast förrätningskostnaden har du eller säljaren nog svårt att komma ifrån).

Sprängningen skedde i januari och vi skrev köpekontrakt och betalade 10% handpenning i december.

Kommunen har inte gett något pris för den del av allmäningen som skulle kunna komma på tal. Det rör sig dock säkert om 200-300 m2. Dock har de antytt att de inte tänker ta någon kostnad för att bygga en väg till min tomt via denna väg.

Det finns som jag ser det flera problem med detta alternativ.

1. Jag vet inte kostnaden men det kan bli dyrare än nu.
2. Jag vill inte anlsuta på detta sätt då det inte passar mitt hus.
3. Denna allmäning är ett populärt strövområde och att min tomt gränsar till detta är en tillgång som jag ser det. Jag vill inte ha en väg där.
4. Kommunen säger att ett sådant ändrade av detalplanen kan ta minst 1 halvår, och jag vill inte vänta på detta.

jag skulle tro att säljaren är skyldig att leverera tomten till er i det skick den hade vid kontraktsskrivningen, han borde alltså kräva av grannen att tomten återställs efter sprägningen.

Hemmakatten
Det låter som om kommunen är medvetna om att de gett ett tveksamt/felaktigt bygglov. Allt sammantaget verkar det som om du "rätten" på din sida. Jag skulle ta kontakt med inom området kunnig jurist. Det är (tyvärr) alltid lättare för en jurist att föra en dialog med kommunen - och nå framgång. En (tänkbar) framgång innebär även ett skadestånd från kommunen i det fall framgångsrik förlikning nås som täcker både infartsväg och juristkostnader. Vill du, så har jag tips på en av Sveriges främsta advokater inom fastighetsrätt och PBL (attans dyr, men kunnig o når resultat).

Tack för alla svar.

Det verkar dock lösa sig ändå. Fick förhandsbesked idag. Om ett par veckor kanske man har det efterlängtade bygglovet i handen.

´Grattis!!

Deutchman skrev:
Tack för alla svar.

Det verkar dock lösa sig ändå. Fick förhandsbesked idag. Om ett par veckor kanske man har det efterlängtade bygglovet i handen.
Hur gick det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.