Vad gäller om jag har två stora byggnader utritade på tomten kan jag hur som helst ersätta dessa utan att söka bygglov med en mindre byggnad och får jag flytta dom??

Om du har bygglov för en eller flera byggnader så är det ju dessa du får bygga, inte en annan byggnad.

Om det gäller utanför detlajplanerat område kan det beroende på omständigheter finnas lättnader i stil med det du skriver om. Men det är absolut inte generellt tillåtet att bygga en mindre byggnad.

Blir lite fundersam, har du bygglov överhuvudtaget, eller bara en tomtkarta med hus som aldrig byggts?

Jag har ett förråd och en gammal timmer lada på tomten och jag vill ta bort timmerladan för att få mer tomt samt ersätta den med typ en snickarbod. Den gamla slitna förrådsbyggnaden vill jag ersätta med en mindre förrådsbyggnad (trädgårdsförråd på typ 15m2

Åhh, byggnaderna står redan där. Då blir det en annan sak än om dom bara vore utritade.

Inom detaljplanerat område måste du i så fall förs söka rivningslov för dom befintliga byggnaderna och sedan bygglov för dom nya. (Har jag läst här på forumet någonstans, leta lite så hittar du bättre info)

Utanför detaljplanerat område vet jag att man i vissa fall kommer undan med att anmäla vad man gjort så komunen kan rita in byggnaderna på rätt ställe. (Har jag hört från säker källa, dvs en kompis kände någon som hade hört... ;)

Sen kan det ju mycket väl skilja mellan olika kommuner så bäst är väl att ringa och fråga. Som vanligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.