Hej alla

Jag har tänkt att bygga till badrum på övervåningen i villan, det nya badrummet kommer då stå ovanför det befintliga på undervåningen.

Detta låter som något jag behöver bygglov för eller ?
Det låter väldigt rörigt med alla begrepp så det kanske är en korkad fråga.

Rummet som delas av till badrum är nu ett extra sovrum..

tacksam för svar

Ha det bra
/Peter

Tack för snabbt svar, jag trodde bygganmälan var nått man gjorde efter bygglovet. Ska plöja igenom länken nu.

Det här liknar ju nästan precis mitt fall för två år sedan.

För mig i Ronneby kommun krävdes det bygganmälan därför att (bland annat) om man bygger till ett extra badrum så innebär det mer belastning på kommunens nät eftersom man menar att huset har den potentialen att hysa mer folk som kan använda avloppen. Hur själva rören gick i huset sades inget om.

I mitt fall skulle jag dessutom ha ett takfönster som skulle orsaka att husets utseende utifrån påverkades och därmed åkte jag även på att bygglov.

Jag fick dessutom ragga upp en kvalitetsansvarig, en kompis till mig som var byggnadsingenjör, vilket i detta fall räckte. Planritning, amatörmässig men prydlig, skickades in. Byggsamrådet kunde vi dra på telefonen.

Tog ca 2 månander att få det beviljat.

Det verkar som att det varierar lite från kommun till kommun så man gör nog bäst i att ringa och fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.