En bekants grannes hus har brunnit. Försäkringsbolaget ansåg att resterna inte var värt att renovera och har rivit helt. Nu har man dock börjat bereda marken men min bekant har inte hört något. Borde inte det vara aktuellt med ett helt nytt bygglov nu när man bygger om från noll? Grannen bor ju av förklarliga skäl inte där så det finns ingen att fråga. Borde inte min bekant ha rätt att se ritningar och vara lite informerad innan de börjar bygga?

I praktiken torde ett nytt bygglov behovas. Men skulle man uppföra en exakt replika av det redan nedbrunna husest, så kanske inte...?

Det är inte säkert att grannsamråd krävs för bygglov. Din bekant får väl kolla upp bygglovsansökan - som ju är offentlig handling - och komma med ev inlagor som möjlig sakägare.

Om bygget följer detaljplanen utan någon avvikelse så behöver inte grannar tillfrågas. Det gäller alla former av byggen oavsett om det handlar om återuppbyggnad efter en brand.

Om det återuppbyggda huset i allt väsentligt ser likadant ut exteriört som det gamla huset så kan det kanske räcka med en bygganmälan.
Då behövs inga grannemedgivanden.
Om det nya huset avviker i utformningen så krävs ett bygglov.

Vad jag förstår det så ser man redan på markberedningen att det inte kommer bli samma hus som stod där tidigare. Det var ett gammalt hus så exakt samma hade nog inte varit aktuellt i något fall eftersom det inte gick att reparera.

Men även om det nya bygget följer detaljplanen, har inte grannar rätt att få ha synpunkter med tanke på att det kan förändra en del, tex skugga andra tomter och ge insyn på nya sätt om det tex skulle bli en våning till än tidigare?

En av poängerna med en detaljplan är att slå fast vilka regler som gäller vid byggnation för att slippa återkommande överklaganden och bråk med byggnadsnämnden vad man får och inte får bygga. Håller man sig till den fastslagna detaljplanen så har grannarna nog inte så mycket att säga till om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.