Vi funderar på att bygga nytt garage som kommer att placeras över två samtaxerade tomter. Är detta tillåtet? Vi är ägare till båda tomterna/fastigheterna. Det är den "blåa" byggnaden vi tänkt bygga, samt riva det befintliga uthuset (grått på kartan).

• tomtkarta.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet är att fastigheterna idag har samma ägare, men det finns ingen garanti för detta i framtiden.
Man kanske kan göra någon slags servitut eller arrendeavtal men skall man göra det ordentligt så bör man försöka få plats med byggnader på en och samma tomt.

Hehe!
Jag har skrivit det förut, men detta var precis vad som hände en tomtägare i hemmatrakterna.
Han var lite långsam med pappersarbetet. Höll på att söka bygglov och skrev servitut med sig själv. Problemet var att under tiden hade sölade med byråkratin hamnade det en ny länsgräns (O och P) mellan tomterna.
Tror ni att han fick bygga över tomtgränsen sedan? :D

Det olustiga i sammanhanget var att han tänkte gå vidare med en sammanslagning av tomterna istället, men se det gick inte för då fick man flytta länsgränsen. Det var en fråga för riksdagen och skulle i princip bli helt omöjlig att genomföra. :D :D

Lite OT, men en lustigt historia

Man kan ju alltid bygga två hus som sitter ihop - ett hus på vardera fastigheten.

Hemmakatten
Nej, det kan man inte av det enkla skälet att man inte kommer att få bygglov för det.
Som jag ser det är anda möjligheten att man hos lantmäteriet begär att de två fastigheterna ihopfogas till en.

Jordabalkens 3 Kap har en liten vers om byggnader som råkar hamna över tomtgränser.

Skulle man bygga "fel" så får tydligen byggnaden stå kvar. Bygglov är förstås en annan sak..

11 § Har byggnad eller annan anläggning uppförts så att den skjuter in på angränsande mark, och skulle anläggningens borttagande eller förändring medföra betydande kostnad eller olägenhet för anläggningens ägare, är denne ej skyldig att avträda den mark som sålunda tagits i anspråk, förrän anläggningen avlägsnas eller blir obrukbar. Vad som sagts nu gäller dock ej, om den som uppförde anläggningen inkräktade på den angränsande marken med avsikt eller av grov vårds löshet och, när anläggningen överlåtits till annan, denne ägde kännedom därom vid sitt förvärv.
Den angränsande markens ägare är berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Om marken före intrånget har upplåtits med tomträtt, är tomträttshavaren berättigad till ersättning för det intrång som anläggningen medför för honom. Lag (2003:626).

Vad är egentligen de två små plättarna 4:26 och 4:44 tänkta till? Något hus går ju inte in på dem, eller? (Ser på kartan att det finns gott om sådana småplättar i grannskapet också).

Jag tror du gör klokast i att slå ihop de här tomterna, och även om Lantmäteriet inte är de billigaste så är det här en skrivbordsgrej som inte borde ta så lång tid att ordna. Möjligen kanske man skulle kunna få kommunen att ge bygglov i alla fall, med tanke på hur det ser ut, men det finns ju en uppenbar risk att någon paragrafryttare skall ge sig till att överklaga då, och i länsrätt/kammarrätt lär det bli stopp om man inte slår ihop tomterna.

Ok. Tack för alla svar. Vad kan det tänkas kosta att slå ihop två tomter?

17.000:- är min gissning.

17.000:- inklusive moms är MIN gissning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.