hej. är spekulant på ett radhus i min hemstad.har vart på visning 2 ggr och tänker vara med på eventuell budgivning. det har dock dykt ett litet moln på himlen: på visningen frågade jag mäklaren om det finns någon ritning på huset, han svarade att dom kommit bort, ja att det alltså inte fanns någon. pratade med en arbetskamrat om detta och han sa då att stadsbyggnadskontoret har alla ritningar på fastigheter i kommunen. jag ringde dit samma dag, å visst hade dom ritningar.och att jag kunde komma samma dag å hämta en kopia. 5 min efter att jag lagt på kom jag på att huset hade en ganska ny utbyggnad, så jag ringde och frågade om utbyggnaden var med. nej de hade bara de ca 40 år gamla ritningarna ...och att inget bygglov var utfärdat för fastigheten sedan dess.när jag senare samma dag kom ner till myndigheten i fråga möttes jag av en tjänsteman med mina ritningar som sade att jag måste söka bygglov för utbygget...nu kunde jag ta detta med ro, då jag inte köpt fastigheten ännu. har nuvarande säljaren eller mäklaren försökt dölja något? utbyggnaden är ca 30 kvm. ajg vet ej när den gjordes heller, vad jag förstått så är amn fri efter 10 år.vad gör jag????:confused:

Jag tycker att du ska börja med att konfrontera mäklaren och höra vad h*n har att säga. Jag vet inte vad som gäller för tidsgräns.

Lycka till.

10 år är det som gäller.

Mikael_L
Hur man än vrider och vänder på det så sänks husets värde av detta.
Även om det är äldre än 10 år och därmed preskriberat så kan det stöta på patrull vid andra bygglovspliktiga åtgärder, t.ex bygge av carport etc.
För bygglov kan nekas av den anledningen, att det finns svartbyggen på fastigheten.

Du måste prata med mäklaren och ev säljaren om detta.
Alla andra ev intressenter ska egentligen också få denna information när mäklaren väl fått reda på det. Och det vore ju bra för dig när det kommer till budgivning.

Svartbyggen preskriberas efter 10 år om jag inte minns fel, men utbyggnaden är kanske yngre än så? Man kan få bygglov i efterhand om byggnaden inte strider mot detaljplanen, men om huset säljs så övertar nya ägaren eventuella beslut från byggnadsnämnden och måste då åtgärda dessa...vilket kan bli surt.

Om du ska köpa huset utan bygglov så får man väl helt enkelt räkna bort kostnaden för att (hypotetiskt) behöva riva, forsla bort och återställa från begärt pris.
Det kan ju också bli så att man får bygglov i efterhand, men man vet ju inte nu...och eftersom nya ägaren tar över svartbygget och risken så får man ju skaffa sig lite ekonomisk försäkring.

Jag håller med om att du bör prata med mäklaren om att du v-e-t. Och eftersom du talar om detta för honom så måste han också uppdatera beskrivningen av fastigheten och informera andra intressenter.

Sedan kan du hy göra lite efterforskningar på kommunen och tjänstemannen som du träffade vad han tror om möjlighet att få bygglov i efterhand för bygget (visst, det är inte samma sak som att få beslut i handen men då vet man iallafall åt vilket håll det lutar).

Om jag inte minns fel så är det köparens ansvar att kontrollera att det finns bygglov. Det har du ju gjort och jag tycker att du, som sagt, ska påpeka detta för mäklaren. Kan ju hända att ni bör ta med en liten klausul i köpekontraktet att om bygglovet inte går igenom får säljaren stå för kostnaderna att återställa fastigheten eller liknande.

Sen kan man ju alltid diskutera det moraliska i om säljaren vet att det är ett svartbygge men inte säger något...

Mvh

jag fick söka bygglov i efterhand på en befintlig del i mitt hus trotts att det hade gått mer än 10 år, för att jag skulle kunna få bygglov för en ny utbyggnad. Det var en miss av oss att inte kolla med byggnadsnänden att det fanns bygglov på hela befintliga huset

P
Ratade ett hus i somras pga just detta. I praktiken var halva huset ett svartbygge.

Vände och vred på kapitlen i plan och bygglagen, men med risken för ett rivningsåläggande var det inte värt det. Hela poängen att köpa just det huset var precis dom delar som var svartbyggda.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19870010.htm - kap. 8.

Extra avgifter tas normalt ut av den som uppförde, lät uppföra tillbyggnaden eller var ägare till fastigheten då det utfördes. Dock får man själv stå för bygglovsavgiften.

Jag kan ha fel på den här punkten, men jag tolkade det så att om man får ett rivningsåläggande i det läget så är kommunen ersättningsskyldig för det som måste rivas.

O
Det är som sagt 10 år sen preskiberas det hela... men det gäller att kunna bevisa att det stått i 10år... å de kan vara svårt!! Om det finns officiella bilder som är äldre än 10år å tillbyggnaden syns...

Men i det här fallet, skulle jag inte köpa radhuset!

Jag skulle definitivt inte köpa huset. Det enda raka är att nuvarande ägaren söker bygglov för utbyggnaden innan försäljning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.