Hej,

jag bor i ett radhusområde där detaljplanen säger punktprickad mark.
Jag är nyfiken på hur detta påverkar byggnation av skärmtak. Gäller bygglovsbefrielse (under 15m2 och bortom 4.5m alt. grannes medgivande) trots att det är punktprickad mark som alltså inte får bebyggas? Eller måste bygglov alltid sökas oavsett storlek och/eller avstånd till tomtgräns.

Tack på förhand,
Patric

Det beror nog lite på orsaken till punktprickningen (om det är av estetiska skäl, brandgator, ledningsområden eller annat), så det kan nog bara din kommuns bygglovsavdelning svara på.

Jag tror med betoning på tror att iom att det är prickmark så måste du söka bygglov. Beroende på varför det är prickat så kan du få lovet beviljat eller avslaget.

Men som sagt ring och fråga din kommun.

Prickningen gäller bara byggnation som kräver bygglov. Är skärmtaket bygglovsbefriat är det bara att sätta igång./TB

Har nu kollat med min kommun - de går på samma linje som hempularen, dvs att bygglov behövs. Motiveringen är att prickningen avser all byggnation och att syftet med prickningen är att ha kontroll.

C
Är man som villaägare skyldig att veta att delar av ens tomt är prickad?

Hur passar min kommun's besked med PBL 5 kap. 36§?
Är inte detta motsägelsefullt?

cheetah1 skrev:
Är man som villaägare skyldig att veta att delar av ens tomt är prickad?
Inte så till vida att det är straffbart om du inte kan svara på vilka delar som är prickade när någon ringer upp mitt i natten och frågar ;)

Om du ska till och bygga något är du dock skyldig att kolla upp vad som gäller.

Det tycks som om min kommun har fel om man läser Boverkets allmänna råd 1995:3, sid 24.

Ja där lärde man sig ngt. nytt. Tackar.

Anmärkningsvärt att inte tjänstemännen på kommunen visste det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.