Sitter mitt uppe i "smeten" nu med bygganmälan, bygglov etc. Spännande tider! Vi har besökt vår blivande hemkommun och deras arkitekter vid 2 tillfällen och även pratat i telefon gällande planbestämmelserna. Det står ganska så tydligt vad man får och inte får göra men det är aldrig fel att vara övertydlig och få det bekräftat, det man undrar över.
Det gick väldigt smidigt och snabbt med vår arkitekt och husritningen är redan klar. Alla bitar föll på plats och vi är supernöjda. I samråd med kommunen och "bygglovsnissarna" så tog vi ett möte med dem för att gå igenom vår husritning för att se att allt var ok så långt och att inget behövde kompletteras. Allt för att spara in tid, både för oss, för dem och för arkitekten.
Fick ett muntligt "ok, ser bra ut". Denna kommun har en handläggningstid om 3-4 mån men det kan ta längre tid om man har otur...
Ok då är vi på banan tänkte man. Döm om min förvåning när man sedan ringer gällande en annan grejj och tar upp vårt bygglovsärende och man får till svar att de hör av sig om det är något problem.
De borde ju med sin erfarenhet och kunskap (tycker man) ha full koll på planbestämmelserna i området, på ett initialt läge kunna säga direkt om det är några oklarheter, ofullständiga uppgifter eller något som inte går för sig. Vi och arkitekten har lusläst planbestämmelserna och verkar veta mer än dem, vilket jag tycker är liiite oroväckande!!

Någon mer som råkar ut för knasiga kommunnissar? Den som har huvudansvaret för området och ärendet ifråga borde väl veta vad som gäller och kunna ge raka svar och inte sväva...
Varför ska det vara så svårt?? Man blir trött!

Hur har ni andra haft det med kommunkontakten undrar jag.

mvh

Beror helt på vilken komun.

Det gäller att ligga på som attan själv också. Har för mitt förhandsbesked ringt och krånglat och frågat ca 5gånger. Hade jag inte gjort det hade det åtminstone vid två fall gjort att det tagit en månad extra.

Beror nog väldigt mycket på vilket kommun du bor i och belastningen just när du söker bygglov.

I vårt fall har vi inte mycket att klaga på, husfirman hade mycket bra koll på vad som skulle lämnas in och kommunen hade så där lagomt mycket att göra och bygglovet kom ungefär en vecka efter inlämnandet... d^_^b

W
Tog två år, var lite special men inte mycket.

Har fått ett preliminärt besked om att beslut tas 11 mars (inlämnades 15 januari). Här tas bara beslut en gång var 5:e vecka så blir det inte 11 mars så blir det m.a.o. fem veckor senare...hemska tanke....

När vi skickade in vårat bygglov så var chefen på bygglovsavdelningen på semester vilket innebar att det tog ca 3 veckor innan vi fick en bygglovshandläggare tilldelad. Däremot så fick vi ett ärendenummer så jag höll ständigt koll på vad som hände vi kommunens tjänst på nätet. Så samma dag som vi fick en handläggare så ringde jag och pratade med henne för att kolla så att allt var i ordning och alla handlingar som behövdes var med. Hon hade då inte fått våra ritningar till sig ännu så vi bestämde att höras nästa dag. När vi då ringde så hade hon redan beviljat bygglovet (som helt följde planbestämmelserna).

Så 3 veckor att få en handläggare och 1 dag att sen få bygglov.

Mitt bygglov till huset tog ungefär ett år. Mycket var spilltid, att någon handläggare avbröt sitt arbete och försvann på ledighet eller tjänsteuppdrag. Hela processen var mycket frustrerande.
Nu söker jag bygglov för en sommarstuga, i en annan kommun. Trots att det inte är något konstigt alls så har det hållit på i snart fyra månader utan att det egentligen hänt någonting.

Jag pratade nyligen om det här med handläggning med en f.d. kommunaltjänsteman, och han berättade att de rutinmässigt lät ärenden "ligga till sig" innan de behandlades. Med lite tur så hann de då bli inaktuella innan de skulle behandlas.

andersmc skrev:
Mitt bygglov till huset tog ungefär ett år. Mycket var spilltid, att någon handläggare avbröt sitt arbete och försvann på ledighet eller tjänsteuppdrag. Hela processen var mycket frustrerande.
Nu söker jag bygglov för en sommarstuga, i en annan kommun. Trots att det inte är något konstigt alls så har det hållit på i snart fyra månader utan att det egentligen hänt någonting.

Jag pratade nyligen om det här med handläggning med en f.d. kommunaltjänsteman, och han berättade att de rutinmässigt lät ärenden "ligga till sig" innan de behandlades. Med lite tur så hann de då bli inaktuella innan de skulle behandlas.
Vilken kommun?

Jag har kört tjat-metoden på handläggaren nu ett par dagar och vips så behövdes ingen möte i byggnadsnämden längre, kan kanske gå fort det här, vem vet....

kamilenski skrev:
Vilken kommun?
I tur och ordning: Kristianstad, Sölvesborg, vet inte säkert men tror att det är någon i Blekinge.

Jag har väntat ett halvår på ett bygglov för ändrad användning, trots ett positivt muntligt förhandsbesked.

Inte för att jag bryr mig så jättemycket, jag kommer högaktningsfullt att skita i det om de inte skulle ge mig bygglovet, eftersom jag inte har råd att ha ett andra boende.

Ca sju månader för ändrad användning.

1 dag :)

Den faktiska arbetstiden för att behandla ett bygglov, som då exempelvis min sommarstuga, kan inte vara särskilt lång. Titta på ritningarna att huset inte ser alltför anskrämligt ut, kolla att måtten stämmer med dem i planen, skriva sitt namn i godkänt-fältet, stämpla. Även om man måste gå och fylla på sin kaffekopp medan man jobbar så är det omöjligt att dra ut på jobbet mera än en timme. Så Niteowls 1-dags-bygglov är egentligen helt rimligt.

andersmc skrev:
Den faktiska arbetstiden för att behandla ett bygglov, som då exempelvis min sommarstuga, kan inte vara särskilt lång. Titta på ritningarna att huset inte ser alltför anskrämligt ut, kolla att måtten stämmer med dem i planen, skriva sitt namn i godkänt-fältet, stämpla. Även om man måste gå och fylla på sin kaffekopp medan man jobbar så är det omöjligt att dra ut på jobbet mera än en timme. Så Niteowls 1-dags-bygglov är egentligen helt rimligt.
Skulle alla komunalanställda jobba så så skulle de inte ha något kvar att göra efter 9.30 fikat. d^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.