2 015 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Får jag placera allt som jag vill på min tomt ute i skogen?
Har förhandsbesked på G och snart ska det styckas av tomt samt sökas bygglov.
Dock så har jag en fråga.
Har en större stuga jag ska ställa på tomten och bo i under tiden vi bygger. Denna stuga kommer sedan få stå kvar på tomten och vara gäststuga/förråd. Jag skulle redan när jag fått ok på förhandsbeskedet ställa den på rätt plats direkt. Sedan stycka av tomt, söka bygglov för den hus garage osv.
Har 500m till närmaste granne.
Tror ni det blir problem att ställa den på plats i förväg?
Ingen som klagar runt i kring men är det någon risk att den måste flyttas några meter hit eller dit när det söks bygglov och komunen ska utöva makt.
Dock så har jag en fråga.
Har en större stuga jag ska ställa på tomten och bo i under tiden vi bygger. Denna stuga kommer sedan få stå kvar på tomten och vara gäststuga/förråd. Jag skulle redan när jag fått ok på förhandsbeskedet ställa den på rätt plats direkt. Sedan stycka av tomt, söka bygglov för den hus garage osv.
Har 500m till närmaste granne.
Tror ni det blir problem att ställa den på plats i förväg?
Ingen som klagar runt i kring men är det någon risk att den måste flyttas några meter hit eller dit när det söks bygglov och komunen ska utöva makt.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag tror att risken för en felaktig PLACERING av stugan inte är något problem. När ett bygglov söks är det ju just det som ska kontrolleras. Dvs är det lämpligt att uppföra just denna typ av byggnad på föreslagen plats. Däremot finns det ju en viss risk att din "byggnation" upptäcks och du får ett föreläggande om att flytta/riva den eftersom den då är ett svartbygge (utan bygglov). Begränsad risk.
Ute i skogen, där du inte stör andra, lär placeringen av dina interna byggnader i stort sett vara upp till dig (även om du måste redovisa det hela på bygglovet). Avståndkrav (8 m) eller speciella byggkrav gäller brandskyddet för spridning mellan byggnader.
Ute i skogen, där du inte stör andra, lär placeringen av dina interna byggnader i stort sett vara upp till dig (även om du måste redovisa det hela på bygglovet). Avståndkrav (8 m) eller speciella byggkrav gäller brandskyddet för spridning mellan byggnader.
Det kommer vara ca 20m mellan hus och garage. Sen mellan garage och lilla stugan skulle jag vilja ha närme än 8m.norrbottenstorpet skrev:Jag tror att risken för en felaktig PLACERING av stugan inte är något problem. När ett bygglov söks är det ju just det som ska kontrolleras. Dvs är det lämpligt att uppföra just denna typ av byggnad på föreslagen plats. Däremot finns det ju en viss risk att din "byggnation" upptäcks och du får ett föreläggande om att flytta/riva den eftersom den då är ett svartbygge (utan bygglov). Begränsad risk.
Ställ den minst 4,5 meter från tomtgräns, ej på prickmark och minst 8 meter från de byggnader du tänker uppföra sedan. (Du kan ställa närmare än 8 meter men med risk att behöva ha brandklassade ytterväggar och fönster istället (dyrt)).
Kräver denna byggnad inget bygglov när det väl finns ett hus på plats så anger du vid bygglovsansökan att du tänker ha en byggbod där. När huset är klart så är byggboden automatiskt fri.
Har du tänkt söka för denna byggnad i samband med bygglovet (för att inte nalla på bygglovsfri area) så söker du för denna vid bygglovsansökan och anger dess exakta position.
Sen håller du helt enkelt tummarna att ingen klagar på stugan mellan det att du ställt dit din stuga och att ditt bygglov flutit in och godkänts.
Kräver denna byggnad inget bygglov när det väl finns ett hus på plats så anger du vid bygglovsansökan att du tänker ha en byggbod där. När huset är klart så är byggboden automatiskt fri.
Har du tänkt söka för denna byggnad i samband med bygglovet (för att inte nalla på bygglovsfri area) så söker du för denna vid bygglovsansökan och anger dess exakta position.
Sen håller du helt enkelt tummarna att ingen klagar på stugan mellan det att du ställt dit din stuga och att ditt bygglov flutit in och godkänts.
Klicka här för att svara