4 073 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Hur snabbt gick ert bygglov?
Nja, jag jobbar med kommunala sektorn som kunder, och en gång i tiden så stämde det, men idag är det inte längre så. Man har dragit ner på personalen och fått utökade arbetsuppgifter (framför allt när det gäller myndighetsutövande). Lägg till det att man har ett generationsskifte som man har svårt att klara, väldigt många går i pension snart (eller borde redan gått i pension), och det är svårt att ersätta dem, vilket leder till att man tappar kompetens. Kommunerna är en tuff arbetsplats idag.
Klassiskt skämt på temat:
- Vad gör man med kommunalarbetare när de dör?
- Lutar dem mot en spade och sätter dem i arbete.
Jag har jamsat runt med kommunnissar många gånger. Håller på och krevera när jag tänker på det. Har precis samma känsla som Jessica i ett par fall (dvs att jag känner att jag fattar läget bättre än tjänstemannen) och i ett par andra när missförstånd har uppstått så har jag funderat över hur i all sin dar jag skulle kunna ha gjort på något annat sätt för att undvika ett missförstånd, men inte kommit till någon realistisk vettig lösning.
Exempel: Vid ett tillfälle frågade jag om tjänstemannen såg några uppenbara bygglovshinder. Då fick jag höra att det finns en prejudicerande dom i regeringsrätten som hindrar oss från att kunna ha det så som vi vill. Smått chockad nöjde jag mig med svaret. Dagen efter ringde jag och bad om en referens till domen eftersom jag tyckte att det var konstigt att jag hade missat den. Hon skulle återkomma med svar. Dagen efter ringde hon upp och dröm om min förvåning. Det fanns ingen prejudicerande dom. Istället var det en muntlig praksis i kommunen att det skulle vara som hon sa. Kändes inte riktigt lika tungt, i synnerhet när regeln inte har följts i vårat område alls.
Exempel: Vid ett tillfälle frågade jag om tjänstemannen såg några uppenbara bygglovshinder. Då fick jag höra att det finns en prejudicerande dom i regeringsrätten som hindrar oss från att kunna ha det så som vi vill. Smått chockad nöjde jag mig med svaret. Dagen efter ringde jag och bad om en referens till domen eftersom jag tyckte att det var konstigt att jag hade missat den. Hon skulle återkomma med svar. Dagen efter ringde hon upp och dröm om min förvåning. Det fanns ingen prejudicerande dom. Istället var det en muntlig praksis i kommunen att det skulle vara som hon sa. Kändes inte riktigt lika tungt, i synnerhet när regeln inte har följts i vårat område alls.
Jag har faktiskt bra erfarenheter med kommunen men å andra sidan har jag inte så bråttom. Mitt bygglov tog 6 veckor men då var det jul&nyår emellan.
Bra om man kan skapa en relation med byggnadsinspektören genom att ställa lite frågor.
Problemet som jag tycker är att det blev dyrt. 24TSEK.
Ska bygga på Orust i Bohuslän.
Bra om man kan skapa en relation med byggnadsinspektören genom att ställa lite frågor.
Problemet som jag tycker är att det blev dyrt. 24TSEK.
Ska bygga på Orust i Bohuslän.
Summa summarum..Tid för grannyttrande 3 veckor, bygglovet klart 2 dagar efter den tiden löpt ut. En viss skillnad på 12 februari och 11 mars som jag först blev lovad...jhenrikj skrev:
Klicka här för att svara