4 252 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Mpste man verkligen lämna markplanering?
Har pratat en del med kommunens handläggare vad gäller bygglov som framhärdar i att vi i bygglovsansökan måste lämna in en markplanering i skala 1:200 där vi anger plushöjder och infarter. Hon hövdar också att vi absolut inte kan göra den kartan själv utan att vi måste anlita oss av en expert.
Till saken hör att det redan finns en infartsväg, vi ska visserligen bredda den. Men det borde man ju kunna rita på nybyggnadskartan. Där vi ska bygga huset är det redan en plan anlagd gräsmatta. Vi kommer att få jämna ut så tillvida att det blir helt plant där huset ska stå (handlar om decimetrar) men i övrigt kommer vi inte att fylla någonting.
Tycker det låter väldigt märkligt att kommunen kräver att vi ska anlita någon för att göra en markplaneringskarta för att märka ut plushöjder när vi inte ska göra några förändringar. Jag satt tillsammans med handläggaren och pekade på vår nybyggnadskarta och sa "Men det är ju så här det kommer se ut, vi behöver bara rita ett streck här och en gångväg här så är alla ändringar klara". Varpå hon svarar "Man måste lämna in markplanering där man markerar plushöjder, murar och slänter. Och det kan ni inte göra själva". Och jag "Men vi ska ju inte ha några murar eller slänter eller några andra plushöjder än de som redan står här på kartan." osv osv i en evig rundgång...
På kommunens hemsida står det inte något om att lämna in markplanering eller något annat i skala 1:200. Bara Nybyggnadskartan i skala 1:500 med plushöjder markerade för husens hörn och infarts- och gångvägar inritade.
Brukar det vara så här?
Till saken hör att det redan finns en infartsväg, vi ska visserligen bredda den. Men det borde man ju kunna rita på nybyggnadskartan. Där vi ska bygga huset är det redan en plan anlagd gräsmatta. Vi kommer att få jämna ut så tillvida att det blir helt plant där huset ska stå (handlar om decimetrar) men i övrigt kommer vi inte att fylla någonting.
Tycker det låter väldigt märkligt att kommunen kräver att vi ska anlita någon för att göra en markplaneringskarta för att märka ut plushöjder när vi inte ska göra några förändringar. Jag satt tillsammans med handläggaren och pekade på vår nybyggnadskarta och sa "Men det är ju så här det kommer se ut, vi behöver bara rita ett streck här och en gångväg här så är alla ändringar klara". Varpå hon svarar "Man måste lämna in markplanering där man markerar plushöjder, murar och slänter. Och det kan ni inte göra själva". Och jag "Men vi ska ju inte ha några murar eller slänter eller några andra plushöjder än de som redan står här på kartan." osv osv i en evig rundgång...
På kommunens hemsida står det inte något om att lämna in markplanering eller något annat i skala 1:200. Bara Nybyggnadskartan i skala 1:500 med plushöjder markerade för husens hörn och infarts- och gångvägar inritade.
Brukar det vara så här?
Jag fick lämna in ritning på befintlig marknivå, och tänkt marknivå. Dock inga märkvärdigheter att göra själv i tex. AutoCad eller liknande. Utan att veta vilka krav de kan ställa på dig, så är mitt tips att stryka dem medhårs, och förse kommunen med det material de vill ha. Även fast det kan verka dumt.
/Erik
/Erik
Autocad? Är det ett betalprogram eller något man kan få gratis?
Och jo. Visst är det bäst att stryka medhårs, annars lär man väl inte få bygglov på ett bra tag... Men det är sjukt irriterande och jag undrar om det verkligen är så att man måste lämna in en markplanering eller om det bara är något som just den här handläggaren tycker. Detta med tanke på att det inte står någonting om det på kommunens ganska välinformerande hemsida och inte heller finns någon kryssruta för det bifogade handlingar-delen i bygglovsblanketten.
Och jo. Visst är det bäst att stryka medhårs, annars lär man väl inte få bygglov på ett bra tag... Men det är sjukt irriterande och jag undrar om det verkligen är så att man måste lämna in en markplanering eller om det bara är något som just den här handläggaren tycker. Detta med tanke på att det inte står någonting om det på kommunens ganska välinformerande hemsida och inte heller finns någon kryssruta för det bifogade handlingar-delen i bygglovsblanketten.
Det är programmet som tagit "betal"-biten och dragit den till sin logiska slutpunkt, och lite till...
Är du inte beredd att hosta upp en packe tiotusenlappar eller tanka hem det från The Pirate Bay så rekommenderar jag en titt på gratisalternativ. Det är inte mitt område, så jag kan inte råda dig, men det finns gratisalternativ som gott och väl täcker amatörens behov.
Ett enklare program är också en fördel när man inte arbetar med det, mindre inlärningströskel då.
Hej jag får problem med att en granne mot havet höjer sin mark/tomt med 0.6 m vilket innebär att står deras bil där, altanenräcke eller annat så ser man inte över det mot havet :wow: Så jag blev drabbad av att bygglovet ger tillåtelse för det. Kommunen har angivit fel plushöjd men dom erkänner inte felet. q(;^
p
Så det är nog därför som markplanering behövs om det byggs till.
Så det är nog därför som markplanering behövs om det byggs till.
Jo det är klart jag förstår att markplanering behövs om man ska fylla tomten. Men om den nya markplaneringen visar precis samma plushöjder som den befintliga nybyggnadskartan så känns det inte direkt nödvändigt.
Klicka här för att svara