Det här är egentligen av ren nyfikenhet. Vi har inga planer på detta (än?), men jag är ändå nyfiken på vad kunniga svarar...

Vi bor i ett hus. Huset är på 250 m2. Det består av ett ursprungshus, och en tillbyggnad (förlängning). Tillbyggnaden är inte idealiskt gjord, byggtekniskt eller planmässigt. Tomten är på 1600m2.

Maxytan i området är 250m2 och minimitomten är på 800 m2.

Vi blir fler och fler i familjen och jag börjar tänka att när barnen är i tonåren börjar det bli ganska trångt.

Min lilla "fantasi" är nu att göra en annan tillbyggnad på ursprungshuset, åt ett annat håll. Låta den gamla tillbyggnaden vara kvar. Bo så tills barnen börjar flytta ut. Sedan riva den gamla tillbyggnaden. När vi sedan flyttar härifrån kan vi stycka av (förutsätter att den gamla tillbyggnaden försvinner) en tomt till.

Jag misstänker att detta absolut inte går, men finns det någon chans att man skulle kunna få dispens för något sådant?

Fråga kan man ju alltid göra, man kan ju inte få mer än nej!

Men trångt på 250 m2? Är det ett fotbollslag du avlat fram ;)

Lite utbyggnader utöver plan kan man få godkänt som s.k "mindre avikelse". Jag tror att typ 10% överyta ofta går att få igenom.

Mindre avikelse är något som stadsbyggnadskontoret kan godkänna utan att bryta mot lagen. Man kan aldrig kräva att få bygga mer än planen tillåter. Så det gäller nog att utbyggnadsförslaget även i utformning kan godkännas av handläggaren. Det är i sådana lägen en fördel att ha mycket god kontakt med en handläggare, nästan så att h*n kan känna sig som arkitekt för utbyggnaden.

Mikael_L
Grannar ska också få tillfälle att yttra sig över åtgärder som går över detaljplanens bestämmelser. Så jag hoppas du har en bra relation där.

Kan du inte stycka av tomten i två halvor, med gränsen vid husväggen. Bygg sedan ett nytt hus på andra sidan gränsen (du får ju lätt grannmedgivande för att bygga närmare gränsen än 4,5 m när du själv är grannen) som delar en vägg med det gamla huset.

Vem vet sedan om du tar upp en dörr mellan dem?

Med den metoden borde du kunna komma upp i 500 m2, och det borde räcka för att dina tonåringar ska kunna ha fester med alla sina kompisar.

Tackar för svar!

Vi siktar inte på fotbollslag men lite drygt det normala. Ca 40 m2 av vårt hus är ett garage som inte går att inreda som boyta (såvitt jag ser). Det finns ytterligare biyta som inte lämpar sig så jättebra som boyta heller. Förutom detta är själva planeringen dålig; mycket yta får gå till korridorer.

Hade vi börjat från scratch så hade läget varit lite annorlunda.

Utbyggnaden vi tänkte rör sig om ca 80 m2. Lite mer än 25 m2...

Vad menar hempularen med "även i utformning"?

Jag vet inte vad vi har för relation med just de närmaste grannarna. De håller sig mest på sin kant. (Ej varit något bråk dock.) Eventuellt har de dock byggt lite svart hos sig förra året, och nu har de frågat oss om de kan bygga en carport nära vår tomtgräns.

Kul idé Troberg! Tror att vi måste sätta en ny tomträns mitt i den gamla utbyggnaden dock. (Vet inte hur krångliga tomtgränsdragningar man kan göra...?) Problemet med mycket krånglig planlösning skulle - minst sagt - kvarstå.

Går det kanske att bygga på en våning på delar av huset istället? Det ökar ju inte byggnadsytan på marken alls!

Kolla vad planbestämmelserna säger; även om det inte står uttryckligen att två våningar är OK, så kan det ju gå med inredd vind, 1.5-plan, etc.

Jag menar att om man kommer in med ett förslag på tillbyggnad som handläggaren inte gillar, fel planslösning, fel extriört etc. Då är chansen att få mindre avikelse beviljad lägre. Det är som sagt ingen rättighet att få en överyta beviljad.

Så mycket som 80 kvm extra skall inte gå att få igenom, då får man nog bli väldigt bra kompis med handläggare. Typ mutor.

Redigerat:
hempularen: Nä, att få igenom 80 m2 som mindre avvikelse är ju knappast aktuellt... Men kanske möjligtvis eventuellt om det var en tidsbegränsad avvikelse (och tomten är ju så stor, och vi ska göra det snyggt o s v)...?

(Jag förstår som sagt att det inte är så sannolikt...)

b8q: Det är redan ett tvåvåningshus. (Bottenvåningen är delvis lite källaraktig.)

Hmm, du sa att "maxytan i området är 250 kvadrat", är det då byggnadsytan eller boytan som avses? Normalt är det väl byggnadsytan (dvs hur stor yta på marken som huset tar upp). Nu säger du att ni redan har ett tvåvåningshus, och att det redan är på 250 kvadrat (återigen: byggnadsyta eller boyta?)
Antingen har du då 2x250 kvadrat, dvs 500 kvadrat boyta (och DET ska väl räcka?!), eller också har du 2x125 kvadrat, och då kan du kanske bygga ut 125 kvadrat till.

(Under förutsättning det nu ÄR byggnadsyta som avses i detaljplanen, och att du menar att ni har 250 kvadrat _boyta_ idag.)

Det där med tillfälligt kanske har en poäng. Om du ansöker om bygglov där du visar en utbyggnad samtidigt som du river en del av huset, då har du 5 år på dig att genomföra. Dvs. du borde kunna vänta 5 år med rivningen.

Om du sedan efter 5 år börjar strula och ex. begär tillfälligt bygglov för det som skulle rivas så kanske det går att dra ut på rivningen några år ytterligare.

Om detta funkar i praktiken har jag ingen aning om.

b8q: boytan får vara max 250. 125 + 125 alltså.

hempularen: Hmmm, tja, vi behöver det väl i lite mer än 5 år. Om man "strular" under några år sedan med ansökningar o s v, vad kommer sen? får man betala en mass böter år efter år? Kommer kommunen sen med en bulldozer och river åt en?

Vet inte, men säkert risk att det blir straffavgifter, och kanske tom. vitesföreläggande.

I teorin kan man tänka sig att nyttja instrumentet "tillfälligt bygglov". Jag har ingen aning om kommunen skulle acceptera det, men verktyget finns i verktygslåda. Dvs att bevilja bygglov för nya delen+delen av befintligt hus som ska vara kvar långsiktigt, samt tillfälligt bygglov för den gamla delen som ska rivas inom x år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.