Har just köpt en stuga där jag har ett 5 kvadratmeter stort utedass med tillhörande avlastningsrum.
Hittar inte den på någon tomtkarta etc. Detta borde betyda att denna byggnad räknas som en friggebodyta och reducerar ytterligare friggebodsbygge med dessa 5 kvadrat? För det finns väl inget annat som den kan definieras som bod, förråd, eller något sådant.

Är det detaljplanerat? För annars är väl inte friggebodsbegränsningen relevant?

Stranskyddsområde, men inte detaljplanerat, men det har du rätt i då gäller kanske inte friggebodsreglerna över huvud taget, förutom dispens från strandskyddet som jag inte vet hur lätt det är att få, eller om det kostar något, någon som vet?

Strandskyddsdispens kostar lite, kommunen vet exakt hur mycket. Borde nog kunna ges om dasset finns i anslutning till huset, men man behöver ju inte väcka den björn som sover såvida du inte har andra byggplaner på tomten.

vill ju som sagt bygga friggebod och tänkte då att dasset skulle "stjäla" kvadratmetrar, men det inser jag nu att det är nog inte problemet och dasset har ju stått där i 20 år eller något så det borde väl kunna stå där. däremot måste jag ju få dispens för "friggebod"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.