6 607 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
bygglov vid bygge av bro?
Ny fasad och självförtroendet på topp, vad är det för bro? För bilar?
Sedär, alltid lär man sig något. Men om det behövs bygglov beror kanske på hur stora broar är i Västerbotten, men generellt skulle det inte behövas om det funnits en där innan. Men komunen kan vara petig så bäst svar är nog att kolla med någon tjänsteman där.
Relaterad fråga:
Jag har en bro (som i bro över vatten, inte som i farstukvist). Den är en konstruktion som jag tycker är lite underlig, med fyra rejäla betongfundament som bär upp balkar som utgör broytan. För mig känns det lite fel att den inte har några brofästen (abutments på engelska, osäker på svenska ordet) som tar upp krafterna i längsled. Ett av fundmenten lutar lite, så jag funderar på att göra ordentliga brofästen i betong (naturligtvis bara fast infäst på ett ställe). Behöver jag bygglov för det?
Jag har en bro (som i bro över vatten, inte som i farstukvist). Den är en konstruktion som jag tycker är lite underlig, med fyra rejäla betongfundament som bär upp balkar som utgör broytan. För mig känns det lite fel att den inte har några brofästen (abutments på engelska, osäker på svenska ordet) som tar upp krafterna i längsled. Ett av fundmenten lutar lite, så jag funderar på att göra ordentliga brofästen i betong (naturligtvis bara fast infäst på ett ställe). Behöver jag bygglov för det?
Klicka här för att svara