Vi ska lägga om taket snart och nu har vi kommit på att vi vill förlänga ett takutsprång ca 2 meter. Behövs bygglov för detta? Hur lång tid kan det ta att få ett sådant? Jag vill ju gärna göra detta när taket ändå läggs om.

På kommunen finns inga ritningar eller liknande uppgifter om huset så tanken slog mig, hur ska de veta vad som är "svartbygge" eller inte?

Tror det behövs då takutsprång som är utöver det normala (ca 70 cm) räknas in i den totala byggytan på din tomt.

• Gilla
Andreas Berg
  • Laddar…
Du får bygga ett "skärmtak" på 15 kvadrat "över" din uteplats utan bygglov.
Du kanske kan komma undan på det sättet.

Sant kan gå om kommunen går med på det.

• Gilla
Tomas Tomplast Gustavsson
  • Laddar…
H
Allt över 50 cm krävs det bygglog på samt att den ytan räknas med i den totala byggytan. Ville själv ha ett utsprång på 80 cm till garaget men det blev till att sänka detta till 50 cm för att inte förlora kvm.

Hemmakatten
Men blir det verkligen estetiskt tilltalande med extrema utstickande takfötter? varför vill man ha det?

Hemmakatten skrev:
Men blir det verkligen estetiskt tilltalande med extrema utstickande takfötter? varför vill man ha det?
Förstår din undran. Det är svårt att beskriva mitt hus och den del som jag vill bygga ut. Därför har jag inte ens försökt att förklara närmare. I mitt fall ser det konstigt ut att inte ha det utsprång jag nu vill bygga d^_^b

Den centrala frågan löd hur man kan bevisa vad som är "svartbygge". Och svaret på den frågan är att vi har fri processrätt. Om åtgärden inte skulle märkas skulle du säkert inte komma på tanken.

Med ledning av gamla och nya privatfoton eller flygbilder eller vittnens intygande kan man säkert bevisa byggnadens förvandling. Om man måste! Men, som andra redan påpekat, det är ju inte alls säkert att åtgärden öht är bygglovspliktig.

Tvister i sådana här fall väcks oftast av någon grannes tips till bygglovsmyndigheten. Oavsett om åtgärden kräver bygglov eller ej kan man mellan raderna utläsa att den påverkar byggnadens uttryck kraftigt. Även om förändringen är till det bättre finns stor risk för efterspel. Jag misstänker att du kan bespara dig mycket trassel genom att slå en signal till byggnadsnämnden i förväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.