Hej

Jag har precis fått min utbyggnad om 8m2 godkänd. Kommunen vill ha 4020 kr för bygglovet samt 3780 kr för bygganmälan. Det är ju 60 % av min totala materialkostnad??? Får man ta ut hur mycket som helst för detta?
Max 3h arbete är nerlagt på detta av handläggaren.
När jag kollar runt på nätet hittar jag betydligt billigare kommuner där kostnaden hamnar på ca 2500-3500 kr. De pratas om ett G tal (grundtal) som ligger på 51.Det används tydligen i beräkningsmodellen.
Detta utspelar sig i Trosa kommun
Finns det något jag kan göra åt detta eller är det bara att böja sig fram och .....

Mvh En mycket upprörd Lecke
 
Hej Lecce, varför inte göra slag i saken och bygga helt nytt?

För ungefär dubbla kostnaden (14.400 kr) får jag bygglov för
hus, garage och stall, sammanlagt 210 kvm, i Laholm.
Dvs bygglov, bygganmälan, utsättningskontroll och planavgift, kanske också något mer som jag har glömt.

Välkommen söderut! Hör av dig om du vill ha tips på tomt!

//KoW
 
Hemmakatten
Tyvärr, det är bara att betala och se glad ut...
 
bygg större nästa gång.. ;)
 
KnockOnWood skrev:
Hej Lecce, varför inte göra slag i saken och bygga helt nytt?

För ungefär dubbla kostnaden (14.400 kr) får jag bygglov för
hus, garage och stall, sammanlagt 210 kvm, i Laholm.
Dvs bygglov, bygganmälan, utsättningskontroll och planavgift, kanske också något mer som jag har glömt.

Välkommen söderut! Hör av dig om du vill ha tips på tomt!

//KoW
Och vi som betalar 7000 bara för nybyggnadskartan. Sedan så är det ytterligare 41000 för bygglov. Och 280 000 för va- och vägavgift så det blir totalt ca 330 000 till kommunen för oss...
 
Vem kunde ana att en liten farstukvist skulle bli så dyr....
Jag antar att det bara är att se glad ut och betala....:@
Det är ju helt sjuka priser på detta!!!

Tack för era inputs!

//Lecke
 
W
fick precis bygglov för 10 kvm fastukvist. Pris 740 kr. Helt ok tycker jag.
Detta var söder om gbg. Du e välkommen hit oxo ;)
Garage 81 kvm kostade mig förra året 3400 kr som jämförelse
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.