1 860 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Avstyckning.
Hej!
Vi bor på en tomt som är på 1500 kvm. Vårt hus står så till att större delen av tomten går att stycka av och, vad jag tror, sälja.
Anledningen är givetvis pengar, det går 800kvm tomter för 1 500 000 i området.
Mina frågor är då:
Är det ok att göra så?
Vilka tillstånd krävs?
Vilken myndighet bör man kontakta först?
Mvh
Anders / Västra Götaland
Vi bor på en tomt som är på 1500 kvm. Vårt hus står så till att större delen av tomten går att stycka av och, vad jag tror, sälja.
Anledningen är givetvis pengar, det går 800kvm tomter för 1 500 000 i området.
Mina frågor är då:
Är det ok att göra så?
Vilka tillstånd krävs?
Vilken myndighet bör man kontakta först?
Mvh
Anders / Västra Götaland
Redigerat:
Börja med att kolla med kommunen (bygglov- eller planavdelning) för att ta reda på vad detaljplanen säger om minsta tomtstorlek. Säger bestämmelserna att tomter ska vara minst 800 kvm så går det ju inte att få ut två stycken av din tomt på 1500.
I det fallet kanske det går att köpa in 100 kvm av någon snäll granne så att du får 1600 kvm och kan stycka, och dessa ärenden (överföring av mark och styckning) tar man isåfall med lantmäteriet.
I det fallet kanske det går att köpa in 100 kvm av någon snäll granne så att du får 1600 kvm och kan stycka, och dessa ärenden (överföring av mark och styckning) tar man isåfall med lantmäteriet.
Ok, det låter som en vettig check innan jag gör någonting annat...
Jag tror inte jag kommer ha så "snälla grannar" i detta projektet, men det är sannolikt en prisfråga om man skulle hamna i ett sådant läge.
Tack så länge. Jag kopplar tillbaka när jag får fram något nytt.
Mvh
Anders
Jag tror inte jag kommer ha så "snälla grannar" i detta projektet, men det är sannolikt en prisfråga om man skulle hamna i ett sådant läge.
Tack så länge. Jag kopplar tillbaka när jag får fram något nytt.
Mvh
Anders
Klicka här för att svara