F
Sökte bygglov för nybygge 2008 och har byggt ett hus i egen regi. Pga i första hand lättja och delvis för att detr inte är helt klart på alla punkter så är inte anmälan om färdigställande inlämnat ännu.

Nu har jag funderat på att bygga en gäststuga i form av bygglovsbefriad friggebod men ju mer jag tittar på det ju mer begränsningar ser jag med det. Begränsningarna i höjd gör det avigt att bygga ett sovloft så nu funderar jag på att försöka utöka bygglovet med en 20m2 stuga i stället och lite högre så det blir plats för sovloft.
Tanken är att den skall placeras i ett hörn ca 1,5-2m från tomtgräns mot 3st grannar.

Om jag inhämtar grannarnas samtycke, tror ni att det finns förutsättning att få igenom en ändring av befintligt bygglov? Tomten är på 1200m2 och det är inte bebyggt till 20% av arean så det finns inga övriga begränsningar som jag ser det.

Det där om 20%, står det så i just din detaljplan? Det är inte generellt så att man får bygga 20%. Att bygga så nära grannarna kan gå om de ger tillstånd, men det är fortfarande upp till kommunen att besluta. De kan avslå trots att grannarna samtycker, och de kan släppa igenom bygglovet även om grannarna säger klart nej.

F
Det är 20% som gäller. Vårt hus är inte stort heller, 150m2. Finns dom som bygger 300-350m2 på lika stora tomter. Är grannarna med på det så brukar inte kommunen krångla. Jag ansökte om att få bygga 2,5 meter från tomtgräns åt ena hållet, grannen tyckte inte och kommunen höll med. Ritade om och byggde 0,7meter från tomtgräns åt andra hållet efter den grannens samtycke och det hade kommunen inget emot.

Frågan är om jag kan skyffla på gäststugan på befintligt bygglov utan en massa extraavgifter?

fsn skrev:
Frågan är om jag kan skyffla på gäststugan på befintligt bygglov utan en massa extraavgifter?
Det tror jag inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.