2 467 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Placera utbyggnad närmare tomtgräns än detaljplan föreskriver?
Vi placerade huset precis i gränsen för de tillåtna 7,5 m från tomtgräns. Kommunen äger marken runt om, det är en allmänning i bäckravin och kommer väl aldrig att användas till något. Det är norrsidan och ingen bebyggelse finns åt det hållet öht.
Nu skulle jag vilja flytta ut värmepump och grovkök och kan se två olika möjligheter. En norrut som alltså överskrider de 7,5 m mot kommunal mark. Kan tänka mig att minimera utbygget så att grejerna får plats 1,5 -2m. Hur troligt är det att man får bygglov för det?
Andra alternativet är att bygga en farstu på gaveln, där finns inte några sådan restriktioner. Traditionell farstu med brutet tak på plintgrund är tanken.
Hur ska jag lägga upp det för att det första alternativet ska kunna genomföras? Ska man göra två förslag/skisser och ta med för att ev få förhandsbesked? Hur ska jag argumentera om de säger blankt nej?
Kjell G
Nu skulle jag vilja flytta ut värmepump och grovkök och kan se två olika möjligheter. En norrut som alltså överskrider de 7,5 m mot kommunal mark. Kan tänka mig att minimera utbygget så att grejerna får plats 1,5 -2m. Hur troligt är det att man får bygglov för det?
Andra alternativet är att bygga en farstu på gaveln, där finns inte några sådan restriktioner. Traditionell farstu med brutet tak på plintgrund är tanken.
Hur ska jag lägga upp det för att det första alternativet ska kunna genomföras? Ska man göra två förslag/skisser och ta med för att ev få förhandsbesked? Hur ska jag argumentera om de säger blankt nej?
Kjell G
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Låter lite udda med 7,5m som krav. Det brukar vara 4,5m. Är det möjligen så att det är prickad mark mot gränsen åt det hållet?
I så fall blir det troligen svårare att få bygga där.
I så fall blir det troligen svårare att få bygga där.
Ja, det är nog så att den är prickad. Får kolla lite närmare om och när jag hittar kartan
När vi började för fyra-fem år sedan frågade jag mig för om friggebod. Det skulle inte vara nåt problem att placera den 1m från norrgränsen- "Men du kan ju skicka en liten skiss och tala om för oss" lät det då.
Farstu på gaveln är nog mer estetiskt tilltalande dessutom.
Kjell G
Farstu på gaveln är nog mer estetiskt tilltalande dessutom.
Kjell G
Klicka här för att svara