Hej jag har lite tur och har en far och en mor som äger rätt stor mark som jag är intresserad av att bygga på.
Kruxet är att det ligger just nu ganska nära bebyggelse (där man kan säga staden slutar och landet börjar).
Kommunen funderar på om man skall fortsätta bygga där mina föräldrar har mark eller flytta på ett stall och på det sättet inte behöva börja bygga där som vi har mark, vilket skulle skjuta på att de behöver bygga på mina föräldrars mark i ca 15-20 år.
Planen är att ha kommit fram till detta 2015 och då skall de påbörja en detaljplan för området i sådana fall.
Scenarierna är ju då följande, de bestämmer sig för att bygga på det andra stället och inte bry sig om vår mark på en ca 15-20 år.
Frågan är då kommer de då sätta käppar i hjulet för mig att få bygglov på detta området?
Idag är det mest ängsmark, skog osv.
Scenarie 2 dom väljer att bygga på vår mark och skapar en detaljplan vilket säkerligen kommer att dröja fram till 2018 innan det kan hända något och jag antar att jag kan bygga ett hus efter deras plan?
Och nu till den mest heta frågan, kan de säga att jag måste vänta på detaljplanen innan de kan ge mig bygglov?
Tydligen skall just vår kommun vara lite småknepiga och komma med alla möjliga undanflykter om de väl bestämt sig för att någon inte skall bygga. Men det får vi ju bortse ifrån.
Tack på förhand.