Bor ute på landet.
Utanför detaljplanerat område. Det sensate som finns verkar vara en byggnadsplan från 1985 verkar det som..
Vi skall inreda övervåningen som vi idag använder till förvaring mest.
Bruttoytan är på ca 120 kvadrat. Vet inte vad bostadsytan skulle bli, men det blir väl betydligt mindre då man skall räkna bort ytan under snedtak under en viss höjd....

Övervåningen har enligt en granne använts för syjuntorna i byn långt tillbaka
Antar att det var på sommaren då det är oisolerat.

Vad är troligt. Kommer jag att behöva bygglov?
Tänkte tänkt ringa och kolla med kommunen, men innan det så vore det bra med lite argument ifall det skulle vara så att det inte behövs. Vill ju inte göra hela papperssvängen om det inte behövs.....
Har lite svårt att lita på att de gör en rätt bedömning, men det kanske är att misstro dem lite väl mycket.

Jag håller på och planerar det samma. Jag mailade bara vår Bygglovarkitekt i min kommun och fick detta till svars "Nej det behövs inget bygglov såvida ni inte ändrar i fasaden, t ex takfönster. Om ni gör ingrepp i bärande konstruktion ska anmälan göras."

Så det är bara och maila och fråga vad som gäller för dig.

Ok. Tack.
Skall dit med ett takfönster. Vore väl fasen om man faller på det....

Kan meddela att det inte behövdes bygglov. Hade inte med något fönster i förfrågan så om det hade gjort någon skillnad vet jag inte.

Det gör skillnad.

År det bygglov på takfönster?

Enk Projektet skrev:
År det bygglov på takfönster?
Allt som förändrar fasaden såvitt jag vet.

Nyfniken skrev:
Allt som förändrar fasaden såvitt jag vet.
Tydligen lite olika beroende på kommun...

Detta gäller tex Göteborgs Stad..

Takfönster – mindre takfönster (mindre än 0,5 kvadratmeter) kräver inte bygglov. Bygglovsfrihet gäller inte vid kulturhistoriskt värdefull bebyggelse.

Ang takfönster.. Tror tom att vissa har en gräns på att man får sätta upp 1 m2 takfönster.. om man bor utanför detaljplanerat område! (undantagsfall med kulturvärdefulla hus..)

På vissa ställen får man dessutom bygga tom en takkupa utan bygglov (!).. om den inte sträcker sig över mer än två takstolar! (hörby kommun som ex..)

Men eftersom det är olika från kommun till kommun.. så är det lika bra att fråga en gång för mycket än en gång för lite om man ska göra nått! I bästa fall kostar det inte mer än ett telefonsamtal.. i värsta fall kostar det bygglovskostnaden..

Ha en trevlig dag,
MVH Sandra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.