Fast rättelse är nog då rivning/återställande. För de skall ju ta ut en avgift om du börjar bygga utan starttillstånd, och lika mycket till om du tar svartbygget i bruk utan slutbevis.

Dvs. om säker lov i efterhand så tror jag att du åker på avgifterna även om lovet beviljas, fast jag vet inte.

För om jag kan söka bygglov i efterhand utan straff, så skulle det ju bli lite märkligt. Om jag söker bygglov, får det beviljat, men bygger utan starttillstånd, och bosätter mig så åker jag på saftiga böter. Men om jag struntar helt i bygglov, bygger och flyttar in, och sedan efter upptäckt söker lov, så skulle jag slippa alla straff. Det vore märkligt.

Redigerat:
  • Gilla
emde
  • Laddar…
Ja det blir dyrare att bygga svart och söka bygglov i efterhand när man räknar ut avgiften så adderar man synderna... max beloppet ligger på runt 2,2 miljoner. Men det sker en översyn när det gäller sanktionsavgifterna man anser att de kan bli lite väl dyrt.

Så om man har ett garage i två våningar, river den övre våningen och bygger upp den igen snarlikt ursprunget så borde det vara ok?

Svar nej, men om du river 1 vägg i taget och "renoverar" den utan att göra några större förändringar så fungerar det. River man hela våningen så bär ju den delen "borta". Men kolla för säkerhets skull med en handläggare kommunen. Alla tolkar inte PBL på samma sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.