971 läst ·
6 svar
971 läst
6 svar
G8 halogen, ta reda på spänning.
Köpte en lampa på loppis som vi inte fungerar och första steget är att byta lampor. Det sitter halogenlampor i nu med två 1mm i diameter, 8mm långa stift med cc 8mm. Har klurat ut att det är en G8 jag letar efter med hur jag vad det är för spänning jag ska ha? Är det alltid 230V med den fattningen eller finns det lågvolt med? Finns inga markeringar på existerande lampor.
På själva lamparmaturen sitter en glasrörssäkring. Men det tror jag egentligen inte är en ledtråd?
På själva lamparmaturen sitter en glasrörssäkring. Men det tror jag egentligen inte är en ledtråd?
För att ta reda på spänningen kan man mäta den
Har man ingen voltmeter kan man koppla glödlampan till ett bilbatteri och se om den lyser starkt eller svagt. Glöder den knappt är det en 230 V-lampa, lyser den starkt är det en 230 V-lampa. Man kan även mäta resistansen i glödlampan och räkna ut vilken effekt den skulle ha vid olika spänningar och göra en liten bedömning. Jag har bara hittat G8 för 230 V.
Problemet är att jag inte är säker på hur lampan är kopplad internt. Nu var det ju länge sedan jag läste ellära så jag minns inte hur det ligger till. Men är lampan kopplad i serie, är det fortfarande möjligt att koppla på en voltmeter? Eller måste jag testa båda kontaktytorna mot extern jord?F fb35523 skrev:För att ta reda på spänningen kan man mäta denHar man ingen voltmeter kan man koppla glödlampan till ett bilbatteri och se om den lyser starkt eller svagt. Glöder den knappt är det en 230 V-lampa, lyser den starkt är det en 230 V-lampa. Man kan även mäta resistansen i glödlampan och räkna ut vilken effekt den skulle ha vid olika spänningar och göra en liten bedömning. Jag har bara hittat G8 för 230 V.
Som "useless" skriver så är det garanterat inte seriekopplat. Det är ju ingen ljusstake vi pratar omS filimon-danopoulos skrev:
Klicka här för att svara