Hej igen.

En fråga om hur jag kan koppla elen på strömbrytaren på bilden.
Min fråga är om det är rätt att sätta blå nere till vänster och brun uppe till vänster?
Eller måste dem sitta så som på bilden, på motsatt sida?

Dem sitter i en dubbel knapp brytare, så jag tänker att dem ska sitta på samma sida men uppe o nere för att hamna på samma knapp?

• Öppen eluttag utan skyddsplatta, kablar synliga, installationsarbete ej klart, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inget kopplingsschema för brytaren? Vad har de olika trådarna för funktion?
Vad som ska vara uppe och nere och till höger eller vänster beror på fabrikat och modell...

Det här låter skumt. Du skriver att det är en "dubbelknappsbrytare". Vilket kan betyda antingen en kronbrytare, eller en dubbeltrappomkopplare.

Men oavsett vilken typ det är så behöver du minst 3 trådar för att kunna nyttja båda knapparna. Här har du bara två trådar plus gulgrön skyddsjord. Som under inga omständigheter får användas i brytaren.

Dessutom ser det ut som att gulgrön ligger på tom plint utan skruv?

Jakopp Jakob H skrev:
Dessutom ser det ut som att gulgrön ligger på tom plint utan skruv?
Ja, men hellre det än att den vore kopplad till något. Sedan är det väl inte så lämpligt att den är skalad för inkoppling.

Ja det är nån jävla trappkoppling, men killen som skulle hjälpa mig med det hann inte färdigt och nu sitter jag i en sits där jag måste ha knappen på övervåningen i ett läge för att tända nede i hallen osv.

På bild A är schemat på den befintliga dubbel beytaren.

Bild B är en enkel, tänkte fråga om jag bara ska byta till den istället?

Det har aldrig funnits någon anledning till att det ska sitta en dubbel.

• Elkontaktanslutning, skruvanslutning, schematisk illustration, vit bakgrund, teknisk, elektrisk komponent, installationsmaterial, A-märkning.
    Skapa konto
  • Elektrisk vägguttag utan frontplatta, exponerade anslutningar, vertikal bild, skiss i nedre hörnet.
    Skapa konto
Jag vill bara stoppa i kabel jäveln nånstans så att jag kan tända o släcka. Om det så är att jag får springa upp o ner för trappen flera gånger. Så ska jag ringa hit en elektriker till veckan!

Har du 4 ledare i kabeln 3 färgade + gulgrön. In på L nedre skruven, ska då vara fas eller tändtråd till lampan ) dom andra kan sättas på dom översta, har ingen betydelse på vilken som hamnar var. Det är trappkopplingen. Spänningen går in på L sticker iväg till den andra brytaren, kommer tillbaka och går upp igen, sen till lampan. Omvänt om fasen går till den övre först.

Edit rätt av annan, bild 1 kron och bild 2 trapp

Redigerat:
Thomaskb87 Thomaskb87 skrev:
Ja det är nån jävla trappkoppling, men killen som skulle hjälpa mig med det hann inte färdigt och nu sitter jag i en sits där jag måste ha knappen på övervåningen i ett läge för att tända nede i hallen osv.

På bild A är schemat på den befintliga dubbel beytaren.

Bild B är en enkel, tänkte fråga om jag bara ska byta till den istället?

Det har aldrig funnits någon anledning till att det ska sitta en dubbel.
Om det ska vara trappkopling så får du väl se till att använda en trappbrytare istället för en kronbrytare?

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Det är för få ledare i kabeln för att kunna användas till trappkoppling.
Du behöver minst en 4G1,5 men allra helst en 5G1,5.

Gulgrön ledare får bara användas som skyddsledare, aldrig någonsin som någonting annat.

Blå ledare i kabel får användas till annat än neutralledare, tex som tändtråd, under förutsättning att den inte kan förväxlas som neutralledare i någon ände.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag får panik på det här jävla problemet!
På bilderna ser ni den gamla brytaren, den nya kopplingsdosan jag blev tipsad att sätta dit, och den nya brytaren.

Nu är min fråga, kan jag koppla den nya brytaren så den får samma funktion?

Om det inte går vill jag sätta dit den gamla brytaren igen. Men gå genom kopplingsdosan som jag satt. Eftersom min gode vän har klippt kabeln o satt dit den där jävla dosan!

• Dubbelknappslås med blå och brun tråd på vit yta; elkopplingskomponent; installation eller reparation.
    Skapa konto
  • Eluttag utan täckplatta, Kablar anslutna, installationsjobb, elarbeten, säkerhetsrisk, monteringsprocess pågår.
    Skapa konto
  • Elektrisk kontaktdon med märkningar och skruvanslutningar ovanför en schematisk illustration.
    Skapa konto
Den gamla brytaren är ju också en kronbrytare, det kan inte ha fungerat som en trappkoppling. Det går inte att få en helhetsbild av kopplingen baserat på dina bilder.

D Daniel 109 skrev:
Den gamla brytaren är ju också en kronbrytare, det kan inte ha fungerat som en trappkoppling. Det går inte att få en helhetsbild av kopplingen baserat på dina bilder.
Vad vill du se? Vad vill du ha för bild? Den där har fungerat så att jag kan tända på övervåningen och släcka nere i hallen sen.

Jag vill bara veta hur jag kan skarva dit den gamla brytaren igen, är blå o brun samma som tidigare och svart ersatt med den gul/gröna?
Eller kan jag inte tänka så svart vitt?

Den gröngula är ju inte ansluten alls i dosan så den har ingen funktion. Men för att få till en trappkoppling måste du ha tre in kopplade ledare i brytaren (där ingen av dem är gulgrön) brytaren måste dessutom vara en trappbrytare inte en kronbrytare. (Om man inte är road av att alltid växla båda brytarna)

D Daniel 109 skrev:
Den gröngula är ju inte ansluten alls i dosan så den har ingen funktion. Men för att få till en trappkoppling måste du ha tre in kopplade ledare i brytaren (där ingen av dem är gulgrön) brytaren måste dessutom vara en trappbrytare inte en kronbrytare. (Om man inte är road av att alltid växla båda brytarna)
Skit i hur det ser ut i dosan nu. Jag vill skarva dem inkommande kablarna i dosans överdel vidare ned till den gamla brytaren. Min fråga är ska jag skarva blå mot blå och brun mot brun och ersätta den gamla svarta med den gul/gröna som sitter i min nya kabel?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.