Nä, det behövs inget typ "om du inte vet koppla inte", tack.
Ska byta en strömbrytare, dubbeltrapp, ja...skulle kunna googla mer men här finns ju många sluga så frågar här.
Ja, bilderna säger väl allt, de gamla tåtarna ska in i den nya dosen helt enkelt, vilken ska vart är frågan...
Tänker att L1 och 2 kopplas orange, svart in på 1 och byglas till L3, men vit? Inbillar mig ju att vit är ledare?
Upplever biltemas kopplingsschema som förvirrande.
Ska byta en strömbrytare, dubbeltrapp, ja...skulle kunna googla mer men här finns ju många sluga så frågar här.
Ja, bilderna säger väl allt, de gamla tåtarna ska in i den nya dosen helt enkelt, vilken ska vart är frågan...
Tänker att L1 och 2 kopplas orange, svart in på 1 och byglas till L3, men vit? Inbillar mig ju att vit är ledare?
Upplever biltemas kopplingsschema som förvirrande.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om du försöker resonera lite kring hur det borde kopplas kanske går bättre.
Du har två likadana strömbrytare, dubbla trappbrytare.
De växlar båda en ingång mellan två utgångar.
Den gamla växlar "pil in" mellan de två´"pil ut" på andra sidan av strömbrytaren.
Den nya borde du lämna tillbaka till Biltema för den är rent ut sagt korkad i sin beskrivning. Men man ser att
- Ingången "1" växlar mellan L1 och L2.
- Ingången "L3" växlar mellan 2 och 3.
Om vi förutsätter att den gamla strömbrytaren är korrekt kopplad så behöver man inte veta mer, utan kan flytta över ledarna från gamla till nya så att den får samma funktion, "växlar" på samma sätt.
Du har två likadana strömbrytare, dubbla trappbrytare.
De växlar båda en ingång mellan två utgångar.
Den gamla växlar "pil in" mellan de två´"pil ut" på andra sidan av strömbrytaren.
Den nya borde du lämna tillbaka till Biltema för den är rent ut sagt korkad i sin beskrivning. Men man ser att
- Ingången "1" växlar mellan L1 och L2.
- Ingången "L3" växlar mellan 2 och 3.
Om vi förutsätter att den gamla strömbrytaren är korrekt kopplad så behöver man inte veta mer, utan kan flytta över ledarna från gamla till nya så att den får samma funktion, "växlar" på samma sätt.
Klicka här för att svara



