Mitt egentliga problem är att ett strömuttag på väggen på mitt nybyggda hus inte har någon ström i sig, till detta uttag kommer en vit och en blå kabel, förutom gulgrön jord.
I den strömbrytare som jag tror hör till detta uttag (och även en lampa på husväggen som fungerar) är det kopplat enligt bilden.
Nog är det felkopplat, till krysset kopplar man väl aldrig något?
Nog borde jag flytta den vita kabeln från krysset till den tomma platsen med en pil?
Som en bifråga, vad betyder den runda symbolen på den streckade linjen?

• IMG_0237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är felkopplat. Den vita ska sitta där andra pillen finns. Med förutsättning att fasen ligger på den svarta.
Men kolla först vart den vita går. Så att den inte ligger mot nollan i nån dosa!

Jag har lite svårt att helt säkert avgöra vart den vita kabeln går, även om jag verkligen tror att den går till uttaget. Om den mot förmodan skulle gå till någon nolla skulle väl en automatsäkring gå direkt?

Då får du skaffa dig en DMM eller dylikt så att du kan mäta exakt var den vita tar vägen. Det är ingen bra ide att prova sig fram - automatsäkringar slits dom också av överlast och kortslutning - och dessutom kan den gå iväg till något helt annat som du kanske inte vill ha ström i. Uttag brukar inte gå över strömbrytare, om det inte sitter utomhus?

Den "runda symbolen" visar hur man kopplar in en indikeringslampa som lyser när brytaren är frånslagen, om du har en sådan modell.

Antar att du menar ett lamputtag? Med största sannolikhet så är det ett slarvfel och som bör kopplas med vit på pil. Jag tycker nog att du ska testa flytta om.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Antar att du menar ett lamputtag? Med största sannolikhet så är det ett slarvfel och som bör kopplas med vit på pil. Jag tycker nog att du ska testa flytta om.

//Patrik
Vi missade i 1;a inlägget att till uttaget är en vit kabel kopplat! Så är det nog den vita i bryttaren...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.