Jag ska installera LED-spottar på entré-plan och vill ha både dim-funktion och trappfunktion (dim-funktion i ena änden och knapp i andra). Eljo Renova som jag har i resten av huset verkar inte ha 1-10V-dimmer med trappfunktion vad jag se.

Något annat än 1-10V dimmer är vad jag försår uteslutet till LED-spottar.

Är det möjligt att på något sätt lösa detta med en 1-10V-dimmer utan trappfunktion?

Alternativt, finns det någon annan serie som har 1-10V-dimmer med trappfunktion?

Enklast är nog att byta till en converter som har switch-funktion. Dvs att man slår på/av samt dimmrar den via en(eller flera) återfjädrande tryckknappar. Detta är det absolut vanligaste sättet att styra LED på (i min värld). Enda gången jag installerar 1-10V dimmer istället för tryckknapp är då någon absolut vill ha vriddimmer.

Ok! Återfjädrande tryckknapp är helt ok för mig om det är standardlösningen för LED. Innebär det i så fall att jag lika gärna kan ha dimfunktion i båda ändar? Eller är det till och med så att jag måste ha återfjädrande tryckknapp i båda ändar om jag skaffar converters med switch-funktion?

Ja du sätter återfjädrande i båda ändarna. Då kan du slå på/av samt dimmra från båda håll (samt från hur många ställen du vill)

Vad bra, det blir ju bättre än jag tänkt från början då! Tack så mycket för hjälpen!
//Håkan

De där var ju bra att veta att de finns! Bra om man har en armatur eller led-drivdon som bara går att dimra med 0-10V och som man hellre vill dimra med switch.

Fast i de här exemplet tror jag det är både billigare och enklare att byta ut ledconvertern till en med switchdim.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.