3 006 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
1-10V dimmer med trappfunktion
Jag ska installera LED-spottar på entré-plan och vill ha både dim-funktion och trappfunktion (dim-funktion i ena änden och knapp i andra). Eljo Renova som jag har i resten av huset verkar inte ha 1-10V-dimmer med trappfunktion vad jag se.
Något annat än 1-10V dimmer är vad jag försår uteslutet till LED-spottar.
Är det möjligt att på något sätt lösa detta med en 1-10V-dimmer utan trappfunktion?
Alternativt, finns det någon annan serie som har 1-10V-dimmer med trappfunktion?
Något annat än 1-10V dimmer är vad jag försår uteslutet till LED-spottar.
Är det möjligt att på något sätt lösa detta med en 1-10V-dimmer utan trappfunktion?
Alternativt, finns det någon annan serie som har 1-10V-dimmer med trappfunktion?
Enklast är nog att byta till en converter som har switch-funktion. Dvs att man slår på/av samt dimmrar den via en(eller flera) återfjädrande tryckknappar. Detta är det absolut vanligaste sättet att styra LED på (i min värld). Enda gången jag installerar 1-10V dimmer istället för tryckknapp är då någon absolut vill ha vriddimmer.
Ok! Återfjädrande tryckknapp är helt ok för mig om det är standardlösningen för LED. Innebär det i så fall att jag lika gärna kan ha dimfunktion i båda ändar? Eller är det till och med så att jag måste ha återfjädrande tryckknapp i båda ändar om jag skaffar converters med switch-funktion?
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_SDS12.pdf
1-10V dimmer som styrs via återfjädrande knappar.
1-10V dimmer som styrs via återfjädrande knappar.
De där var ju bra att veta att de finns! Bra om man har en armatur eller led-drivdon som bara går att dimra med 0-10V och som man hellre vill dimra med switch.
Fast i de här exemplet tror jag det är både billigare och enklare att byta ut ledconvertern till en med switchdim.
Fast i de här exemplet tror jag det är både billigare och enklare att byta ut ledconvertern till en med switchdim.
Klicka här för att svara