Patrik_Hed
Patrik_Hed: Okej. I denna tråden har TS funnit samma spott på denna sidan. //Patrik
11 svar · 1,8k läst
C
cullberg: Dessa hade jag satsat på om man vill ha en jämn belysning, denna är även dimmbar om jag inte minns helt fel. http://www.beslagdesign.se/produkter/64/1190/belysning/led/flexy-led-12v/
4 svar · 9,6k läst
D
Daniel78: Såja, då har grannen varit här och tittat, och blev väldigt nöjd efter att ha tittat på bilderna på Clas Ohlsons hemsida, han fick med sig en inköpslista och ska ringa och kontrollera lagersaldon innan han kör och köper sakerna imorgon förmiddag, tack för hjälpen alla, och lite extra då till AndersS :) Får hoppas hans fru blir nöjd imorgon kväll när hon efter 7 års tjat
11 svar · 5,2k läst
·
B
bjurel: Jag har gjort 3 badrum hittills och jag har kört med halogenspotar och då tycker jag att det är lagom med 35-50 W per kvm, samt att de ska vara riktbara och ha en spridningsvinkel på 24-36 grader (själv tycker jag att 24 grader är bäst). Översatt till LED:ar innebär detta 1-2 st 3 W LED per kvadratmeter samt att man inte ska välja sådana som inte är riktbara och att 60 graders
7 svar · 2,1k läst
E
EyEr0n: Omöjligt att säga utan att veta vilka lampor du köpt. Men detta ordnar din elektriker och det är inget du behöver fundera på egentligen. Att installera dem själv är olagligt och kan i värsta fall leda till din egen eller någon annans död.
1 svar · 1,0k läst
E
EyEr0n: Jag har monterat 20 st sådana Stienel lampor på en garagelänga och de är helt värdelösa. Alla är inställd på samma värde och ändå lyser de olika länge. En del är tända hela dagen, andra tänds aldrig osv. Helt värdelösa. Skulle montera en sådan om det endast var enda alternativet och jag inte hade 300 kr över till ett skymingsrelä.
3 svar · 1,7k läst
N
norrbottenstorpet: Tja du, vad heter de, vägglampa? Det finns ju rätt många tillverkare och vad jag kan se är det snarare deras produktnamn som ligger ute än någon form av samlingsnamn. http://www.elbutik.se/category.html/hide-a-lite
1 svar · 850 läst
pelpet
pelpet: Kolla in markslöjd, de har en del snygga lampor för badrum. Ett tips är ju annars att sätta in ljusstarkare ljuskällor. Om du ersätter en 60W matt glödlampa med en 60W halogenlampa så får du ljusstyrka som motsvarar en 75W glödlampa. Jag gjorde så i vårt badrum och det blev rejäl skillnad. Vill du ha rejält tryck så letar du upp den värsta lågenergilampa du kan hitta och som ryms
4 svar · 2,6k läst
K
kacke_: Vit va nolla ja. Nu lyser de. :) tack för hjälpen. Mvh Marcus
3 svar · 1,6k läst
·
T
trojlee: Skulle vilja ha kök och vardagsrumslampor i samma stuk. När man kollar runt på möbelaffärer så kostar ju dessa ~1-2000:-. Någon som har hittat en bra site utomlands med fina taklampor?? // M:D
0 svar · 778 läst
D
derivata: Det löste sig med :D Tusen tack för all hjälp!!! För nästa broder med samma fråga efter lämnar min lösning. [bild]
5 svar · 10,4k läst
snaggletooth
snaggletooth: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14611011.ab Och övriga "Tero" ljuskällor hos Coop är inte heller mycket att ha. Man får vad man betalar för....
0 svar · 1,6k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag rekommenderar LED starkt om du ska köra med möbelspottar. Blir mycket enklare att installera. Här kan du se en bild på ett sänkt tak som jag dragit en LED-slinga i. //Patrik
5 svar · 1,7k läst
M
MMR: Sök och du skall finna: http://www.byggahus.se/forum/belysning/188494-nya-ikea-gu-10-ledare-2.html
3 svar · 6,2k läst
T
toker78: [citat] Ja att sätta diskmaskinen där lådorna är låter som en bra lösning. Men sen blir det nog så att jag sätter lådorna mellen "skåp för diskbänk" och spisen så det är lätt att nå redskapen för matlagningen. Så då får det skåpet som egentligen skulle varit där flyttas dit där diskmaskinen skulle stått från början... mycket ändrande med det blir nog bäst så. Alltså
7 svar · 8,4k läst
·
M
MagnusSt: Nu bor ju inte jag i ett villaområde där man har klämt in 250 kvm hus på 200 kvm tomt, så problemet med insyn är relativt litet. Men de lyser rätt starkt, trodde inte att 1w led kunde åstadkomma såhär mkt ljus. Att man inte ser utpå kvällen gör inte så mkt då det ändå är kolmörkt ute.
12 svar · 4,6k läst
H
hempularen: Ang. ev. grövre kablar. Det duger inte. Om trafon har begränsningen 2m, vilket är det vanligaste så beror begränsningen på att trafon sänder ut störningar, och längre kablar blir då alltför bra sändarantenner som sprider störningarna. Man kan tycka att "störningar, ven bryr sig" ialla fall så längen MIN TV inte verkar bli störd. Men störningar är trickiga, de kan störa vissa
2 svar · 1,2k läst
R
RickeP: [citat] Ok, ska prova med en jolly. Blir den inte varm bör den ju hålla.
10 svar · 12,3k läst
T
Top Chef: Hej Erik! Jag kollade på den och gillar den skarpt, men den var en aningens för dyr för mitt tycke ;)
23 svar · 21,5k läst
·
L
Lillburt: Yes..bor på Åland men det ska väl inte skilja så mycket mellan finland & sverige tycker jag :) Och livsfarligt låter ju inte som nånting man vill ha installerat i huset.så det ska kollas upp deempa..tack för synpunkter & förklaring
10 svar · 2,9k läst
P
patrik-k: Här hittade jag vad du söker: http://www.ledcentral.com.au/online-store/mr16-gu10-led-replacement-globes/3x3watt-led-globes-cool-white/flypage/3x3watt-mr16-led-cool-white du har bar kelvin värde också 5700K-6500K sen så får du kvalitets leds från cree
4 svar · 2,3k läst
P
Punktjacke: Snurra på den inre ringen till den lossnar så kommer du åt ljuskällan..
3 svar · 4,2k läst
·
D
deniel: Hornbach hade även desa fför 695 om jag inte minns fel. Funderar på att använda några sådan i mitt allrum som också skall renoveras snart. Jag har även rotat lite på nätet på butiker i europa och Hornbachs priser ligger bland de som är lägst. Antingen är priserna på väg ner eller så har Hornbach satt fel pris i Sverige.
8 svar · 2,2k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Sätt upp fyra lysrörsarmaturer à 2x36 watt för pingis, blir bra skuggfri belysning. Det är viktigt att bordet är väl belyst. Spotlights är inte bra för pingis. Det är punktljuskällor som ger mycket och skarpa skuggor. Spotlights ger inte heller ett "mysigt" ljus, det är ju bara en innegrej! För "mys": släck lysrören, tänd lampor längs väggarna som antingen hänger från taket
1 svar · 3,9k läst
H
Habil: Fast de här var snyggare: [bild]
4 svar · 7,2k läst
·
Stew
Stew: Hur är det med kjell & co samt elfa? De brukar ha mycket av allt och lite udda saker.
5 svar · 1,1k läst
T
trojlee: 240lumen ger de jag har provköpt(har köpt en för att testa:)). Men verkar vara 45 grader som är det mest gångbara då. Har tänkt ha 12-14st på 18kvm. Samt en 5x1W som ger 400 lumen. tack för hjälpen... / M
5 svar · 6,4k läst
D
Dalmas-73: Hej! Jag söker en vägglampa till min trappa upp till övervåningen, Hade tänkt att sätta den på befintligt lamputtag. Vill ha en lampa med upp- och nedljus, gärna i vitt. Tacksam för förslag
0 svar · 2,1k läst
Misse
Misse: [citat] Vilket fantastiskt kök! Hade gärna sett bilder även på hall och trappa.
3 svar · 2,2k läst
·
H
hempularen: Du kan ju snabbt få en överblick om du kollar på nätet, ex elbutik.se. Annars gå till en lampbutik, skippa byggmarknaderna. Jag har själv god erfarenhet av ljusexperten i jakobsbergs centrum, jag har för mig att de har sitt sortiment på nätet också. Men som sagt det är viktigt att du får utrett vad som verkligen är fel. Visst om det är en riktigt dålig armatur så kan den kanske
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.