Skall byta min befintliga dimmer mot en Bang Olufsen LC2 dimmer som jag kan sköta med fjärrkontrollen.
När jag monterat bort den gamla dimmer ser jag följande sladdar:
En svart som kommer nerifrån.
En svart som går upp mot lampan.
Två gula som går "uppåt".
I den gamla dimmern var de två svarta kopplade i samma terminal, som var märkt "L".
De två gula satt i varsitt uttag märkt med ett "överkorsat vågigt likamedtecken"
B&O dimmern har följande markeringar:
Syns kanske inte så tydligt, men P4 är en "pil in".
Några tips?
Har inte järnkoll på detta.
När jag monterat bort den gamla dimmer ser jag följande sladdar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En svart som kommer nerifrån.
En svart som går upp mot lampan.
Två gula som går "uppåt".
I den gamla dimmern var de två svarta kopplade i samma terminal, som var märkt "L".
De två gula satt i varsitt uttag märkt med ett "överkorsat vågigt likamedtecken"
B&O dimmern har följande markeringar:
Syns kanske inte så tydligt, men P4 är en "pil in".
Några tips?
Har inte järnkoll på detta.
Dom svarta är fas, dom gula borde vara tändtrådar. Det har kanske suttit någon kronomkopplare där tidigare så det är därför det finns 2?
P4 är fas till dimmern
P1 + P3 är Noll. Vissa dimmrar kräver nolla andra inte. Finns inte i din dosa idag utan måste dras fram.
P2 är den reglerade utgången till lampan.
Ta in hjälp om du är osäker på hur man kopplar el så ingen blir skadad!
P4 är fas till dimmern
P1 + P3 är Noll. Vissa dimmrar kräver nolla andra inte. Finns inte i din dosa idag utan måste dras fram.
P2 är den reglerade utgången till lampan.
Ta in hjälp om du är osäker på hur man kopplar el så ingen blir skadad!
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Din gamla dimmer verkar vara trappkopplad? Dvs du kan tända och släcka från en annan knapp också i rummet?
Det är i så falldärför som det finns 2 utgående gula trådar. Det ser inte ut som din nya dimmer kan trappkopplas, och som sagt den behöver en nolla som den gmla inte behövde.
Det är i så falldärför som det finns 2 utgående gula trådar. Det ser inte ut som din nya dimmer kan trappkopplas, och som sagt den behöver en nolla som den gmla inte behövde.
Det KAN det vara, men då har den fel/ovanlig färg. Du behöver ta rätt på var den går och vad den är till för. Har du ingen elkunnig bekant som kan hjälpa dig om du känner dig osäker. Att chansa på att den vita är nolla kan bli väldigt olyckligt beroende på hur det egentligen är kopplat.Swehiort skrev:
Har du ett vägguttag under strömbrytaren/dimmern så kanske det hela klarnar om du öppnar upp detta. Tag dock inte för givet att vägguttaget går på samma grupp som dimmern. Med andra ord, tag inte för givet att vägguttaget är spänningslöst bara för att trådarna vid dimmern är det.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Men hur är det med trappkopplingen då? Detta kommer inte att fungera om det finns en brytare till för samma lampa.
Klicka här för att svara