Hej,
Vi ska fälla in uplight i takbjäljar i badrummet och behöver hjälp att hitta antingen lämplig lysrörsarmatur eller annat alternativ. Lösningen behöver inte vara dimmbar och vi hade tänkt oss lysrör.
Våra takbjälkar har ett längsgående urtag på 45x45 mm ungefär, så att lägga ner singellysrör går utmärkt. Vi har laborerat med lösa armaturer för att testa och 3x38W skulle täcka behovet fint. Vi har testat med T8 men skulle helst ha T5. Problemet jag har är att jag inte hittat några smala armaturer med reflektor. "Rundstrålande" slösar ju massor av ljus neråt och i urtagets sidor. Vi vill inte heller att lösningen sticker upp mer än kanske en halv centimeter ovanför balken för då syns den.
Att fälla ner vanliga spottar skulle ju gå men halogen vill vi undvika av energi och värmeskäl. LED-spottar eller lågenergispottar skulle kunna gå men kostar mycket eftersom det krävs så många för att ersätta de lysrör vi behöver. Jag har i alla fall inte hittat några tillräckligt billiga. Vi lär ju behöva 10 lågenergispottar t.ex. för att ersätta 3x38W lysrör. Säkert ännu fler LED-spottar.
Vad kan ni hjälpsamma människor här komma på? Balkarna är av trä så det går att yxa ur litet extra om det skulle behövas mer plats men det slipper man ju helst.
Tacksam för förslag
/Ola