Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Hej, Har ett gäng med halogen spottar i flera sum som jag tänkte byta ut mod LED och fick tag i ett gäng MD-99 (7 stk) till bra pris som räcker till ett av rummen. Idag drivs mina halogen av en dimmax 500c och behöver såleds byta ut. Har inte behov av automation i det första rummet som skall bytas då det är toalett. Fick tips av elbutik att köra denna.
0 svar · 1,0k läst
L
Leif i Skåne: Hitta LED-drivern och tag ett foto o lägg upp. Troligen en med 2 utgångar där en har pajat.
1 svar · 700 läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Tar tillbaka måste fan rita upp vilket ekosystem jag vill komplimentera mitt z-wave och har med..hahahha Frugan vill ha tryckknapp kvar så mkt som möjligt
3 svar · 1,1k läst
S
Segurt: [citat] Kanon tack för svar
3 svar · 4,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det kan vara bra att köpa någon (eller några om det gäller väldigt många spotlights) i reserv utifall att man råkar få ett måndagsexemplar. Det går att göra betydligt mindre spotlights när Led-lampan är integrerad än när spotlighten måste anpassas till att man även kan sätta in en halogen som blir mycket varmare.
7 svar · 3,4k läst
Oasis
Oasis: Som rubriken lyder, vad är skillnaden på de båda ljuskällorna? Hittar noll och ingenting på nätet som förklarar eller visar på skillnader. Har en armatur som ska ha 111mm-ljuskällor och GU10-sockel. Tror manualen förespråkar QPAR111-lampor. Jag har hittat en dimbar ES111-ljuskälla som ser bra ut och den ser till form och mått (bredd/höjd) helt identisk ut med QPAR efter lite
0 svar · 976 läst
I
ivan82: Det går altan kring hela huset, men det går en dropplåt i botten på panelen som möter trallgolvet, sen är altanen täck med plåt underifrån.
3 svar · 3,6k läst
·
L
Leif i Skåne: [citat] Det är helt rätt. Men ännu klurigare är det i miljonprojektet särskilt innan uttrycket myntades på 60-talet. I TS lägenhet är dosorna i gjutjärn och då kan det räcka med att nolla rör vid dosan. Omvänt med en modern installation, jag skulle dema fenomenet för lägenhetsägaren och inget hände vid sammankoppling av nolla o jord! För några sekunder blev man helt ställd
17 svar · 2,7k läst
·
E
etompau: OK, är det så trixigt så är det kanske bäst med ett lågspänningssystem. Tänk på spänningsfallet och kabelarean om det blir långa ledningslängder. Avgrening kan du enkelt göra med passande kopplingsplintar etc.
3 svar · 752 läst
T
trojlee: Har fått två stycken nya dalidimmrar(schneider exxact). Går dessa att använda om man inte har dali-styrning hemma, dvs dimmra en vanlig armatur/led/halogen? / M
0 svar · 1,2k läst
Müssli
Müssli: [citat] Jag tror märkningen förvillar. Det står ju 40 + 400 W. På Bauhaus finns en PEM-dimmer som är på 20-400 W, jag gissar att det är en sån. Alltså 20 W som lägst. Dock är den inte lämplig till LED i vilket fall. :)
7 svar · 1,2k läst
·
P
Anonymiserad 182623: Nej, det är snabbsäkringar. Okej, börjar med att mäta då. Tack :)
12 svar · 3,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: Det där löser du. Det kommer ge sig hur du ska göra.
18 svar · 3,0k läst
·
Onsalakorven
Onsalakorven: Passa på att sätta in en Plejd eller liknande när du ändå är igång! Då tar du första steget in i det smarta hemmet :D
9 svar · 1,3k läst
·
Dräpe
Dräpe: [citat] Jag var inne på samma spår, att detta var mig övermäktigt :p så svågern elektrikern kommer över i helgen
17 svar · 4,5k läst
·
T
Tokv41: [citat] Köp hem en och testa iaf så får man en uppfattning av hur mycket de lyser.
5 svar · 3,4k läst
thomas33
thomas33: Det blir nog snyggast att göra så.
3 svar · 2,7k läst
M
matssoderlindh: Jag ska placera 4 stycken drivdon till LED-belysning i det omgjorda badrummet i källaren. Tanken jag har är att helt enkelt såga upp ett hål i en befintlig vägg typ 20*20 cm och sätta två där med en liten inspektionslucka samt 2 stycken i en liten låda som ska byggas runt alla nya vatteninstallationer och golvvärmefördelaren. Den går från golv till tak så det finns hur mycket plats
0 svar · 1,4k läst
K
KalleKanin: Jag mailade deras kundtjänst och de löste problemet. Den svarta ringen hade en liten skåra(knappt synbar)som man skulle trycka inåt och då kunde man lossa på glaset. Tack för hjälpen!
2 svar · 913 läst
R
Rooney: Jag tänkte gömma drivdonet i väggen oavsett vilken jag köper. Sen köpa ett täcklock typ denna: https://www.bauhaus.se/tacklock-med-kabelutgang-snappfaste.html Jag sågar ut ett runt hål i väggen eftersom vägguttaget är på andra sidan väggen.
2 svar · 931 läst
L
Leif i Skåne: [citat] Har inte kollat mot Osram, men det är skillnad helt klart efter att testat dom olika GU 10 230V Led jag hade på olika ställen. ICA home 4,8 W klarar inte att dimmas till noll, strax innan dom slocknar så ”fladdrar” dom. RUSTA 5 W fungerar utmärkt ner till släckt utan flimmer, däremot är där en viss hysteres, så har man helt släkt tände den upp först efter man ökat till
7 svar · 5,9k läst
R
rävlyan: Mycket möjligt och utetemp kan påverka elektroniken , samt att den passerat bäst före datum , byt den enklast och billigast , du kan inte få liv i den mer på ett bra sätt
1 svar · 1,0k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: De flesta rörelsevakterrär ju försedda med någon form av linssystem, för att förstärka inkommande infraljus. Om insen blivit lite sliten p.g.a. väder och vind, så behövs det bara lite kondens ( vanligt på hösten) för att få felfunktion.
3 svar · 2,4k läst
F
Fredrik-: Den lilla fjädern passade.
5 svar · 743 läst
T
Tizzel: [citat] Jag som svarade fel, menade att jag ställde tillbaka den till ursprungsläget, INTE 24v. Har nu precis som du skrev, enbart DIP 3 och 4 i ON. Än en gång tack!, slutar inte förvånas av all den hjälp och kunskap man får i detta forum. /Christian
7 svar · 2,7k läst
·
gStAv
gStAv: Tackar. Ja, precis 10A så det går ju bort ändå isf. Han får köra täta kopplingsdosor i annat fall. :D
6 svar · 949 läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Lite oklart vilken storlek du är ute efter?
1 svar · 1,2k läst
E
evesve: Jag frågade en försäljare på Clas Olsson en gång varför dom sålde halogenlampor men dom hade inga framme...(Gick inte att jämföra med andra lampor) Svaret: dom är för brandfarliga :D Jag renoverad upp ett hus 2012 och hade en elektriker till hjälp. Min idé var att inget annat än LED skulle finnas i huset. Blev väl lite idiotförklarad av elektrikern, men oj vad jag är nöjd med
7 svar · 9,2k läst
N
Nawks: Fungerade utmärkt, strömbrytaren är på plats och ljust vart det. Tack alla!
23 svar · 1,9k läst
·
iMikael Lundgren
iMikael Lundgren: Det brukar sitta 2-3 fjädrar typ råttfälla. Då går det lätt att dra ned dem någon millimeter och sedan är det stopp och då får man ta i förjordat mycket för att få ned dem och sedan får man alltid en smäll av råtfällefjädern på fingrarna.
5 svar · 7,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.