Belysning
Mattias_Jo1: Hej, Har ett gäng med halogen spottar i flera sum som jag tänkte byta ut mod LED och fick tag i ett gäng MD-99 (7 stk) till bra pris som räcker till ett av rummen. Idag drivs mina halogen av en dimmax 500c och behöver såleds byta ut. Har inte behov av automation i det första rummet som skall bytas då det är toalett. Fick tips av elbutik att köra denna.
Leif i Skåne: Hitta LED-drivern och tag ett foto o lägg upp. Troligen en med 2 utgångar där en har pajat.
Mattias_Jo1: Tar tillbaka måste fan rita upp vilket ekosystem jag vill komplimentera mitt z-wave och har med..hahahha Frugan vill ha tryckknapp kvar så mkt som möjligt
BirgitS: Det kan vara bra att köpa någon (eller några om det gäller väldigt många spotlights) i reserv utifall att man råkar få ett måndagsexemplar. Det går att göra betydligt mindre spotlights när Led-lampan är integrerad än när spotlighten måste anpassas till att man även kan sätta in en halogen som blir mycket varmare.
Oasis: Som rubriken lyder, vad är skillnaden på de båda ljuskällorna? Hittar noll och ingenting på nätet som förklarar eller visar på skillnader. Har en armatur som ska ha 111mm-ljuskällor och GU10-sockel. Tror manualen förespråkar QPAR111-lampor. Jag har hittat en dimbar ES111-ljuskälla som ser bra ut och den ser till form och mått (bredd/höjd) helt identisk ut med QPAR efter lite
ivan82: Det går altan kring hela huset, men det går en dropplåt i botten på panelen som möter trallgolvet, sen är altanen täck med plåt underifrån.
Leif i Skåne: [citat] Det är helt rätt. Men ännu klurigare är det i miljonprojektet särskilt innan uttrycket myntades på 60-talet. I TS lägenhet är dosorna i gjutjärn och då kan det räcka med att nolla rör vid dosan. Omvänt med en modern installation, jag skulle dema fenomenet för lägenhetsägaren och inget hände vid sammankoppling av nolla o jord! För några sekunder blev man helt ställd
etompau: OK, är det så trixigt så är det kanske bäst med ett lågspänningssystem. Tänk på spänningsfallet och kabelarean om det blir långa ledningslängder. Avgrening kan du enkelt göra med passande kopplingsplintar etc.
trojlee: Har fått två stycken nya dalidimmrar(schneider exxact). Går dessa att använda om man inte har dali-styrning hemma, dvs dimmra en vanlig armatur/led/halogen? / M
Müssli: [citat] Jag tror märkningen förvillar. Det står ju 40 + 400 W. På Bauhaus finns en PEM-dimmer som är på 20-400 W, jag gissar att det är en sån. Alltså 20 W som lägst. Dock är den inte lämplig till LED i vilket fall. :)
Anonymiserad 182623: Nej, det är snabbsäkringar. Okej, börjar med att mäta då. Tack :)
Onsalakorven: Passa på att sätta in en Plejd eller liknande när du ändå är igång! Då tar du första steget in i det smarta hemmet :D
Dräpe: [citat] Jag var inne på samma spår, att detta var mig övermäktigt :p så svågern elektrikern kommer över i helgen
Tokv41: [citat] Köp hem en och testa iaf så får man en uppfattning av hur mycket de lyser.
matssoderlindh: Jag ska placera 4 stycken drivdon till LED-belysning i det omgjorda badrummet i källaren. Tanken jag har är att helt enkelt såga upp ett hål i en befintlig vägg typ 20*20 cm och sätta två där med en liten inspektionslucka samt 2 stycken i en liten låda som ska byggas runt alla nya vatteninstallationer och golvvärmefördelaren. Den går från golv till tak så det finns hur mycket plats
KalleKanin: Jag mailade deras kundtjänst och de löste problemet. Den svarta ringen hade en liten skåra(knappt synbar)som man skulle trycka inåt och då kunde man lossa på glaset. Tack för hjälpen!
Rooney: Jag tänkte gömma drivdonet i väggen oavsett vilken jag köper. Sen köpa ett täcklock typ denna: https://www.bauhaus.se/tacklock-med-kabelutgang-snappfaste.html Jag sågar ut ett runt hål i väggen eftersom vägguttaget är på andra sidan väggen.
Leif i Skåne: [citat] Har inte kollat mot Osram, men det är skillnad helt klart efter att testat dom olika GU 10 230V Led jag hade på olika ställen. ICA home 4,8 W klarar inte att dimmas till noll, strax innan dom slocknar så ”fladdrar” dom. RUSTA 5 W fungerar utmärkt ner till släckt utan flimmer, däremot är där en viss hysteres, så har man helt släkt tände den upp först efter man ökat till
rävlyan: Mycket möjligt och utetemp kan påverka elektroniken , samt att den passerat bäst före datum , byt den enklast och billigast , du kan inte få liv i den mer på ett bra sätt
HasseTeknik: De flesta rörelsevakterrär ju försedda med någon form av linssystem, för att förstärka inkommande infraljus. Om insen blivit lite sliten p.g.a. väder och vind, så behövs det bara lite kondens ( vanligt på hösten) för att få felfunktion.
Tizzel: [citat] Jag som svarade fel, menade att jag ställde tillbaka den till ursprungsläget, INTE 24v. Har nu precis som du skrev, enbart DIP 3 och 4 i ON. Än en gång tack!, slutar inte förvånas av all den hjälp och kunskap man får i detta forum. /Christian
gStAv: Tackar. Ja, precis 10A så det går ju bort ändå isf. Han får köra täta kopplingsdosor i annat fall. :D
evesve: Jag frågade en försäljare på Clas Olsson en gång varför dom sålde halogenlampor men dom hade inga framme...(Gick inte att jämföra med andra lampor) Svaret: dom är för brandfarliga :D Jag renoverad upp ett hus 2012 och hade en elektriker till hjälp. Min idé var att inget annat än LED skulle finnas i huset. Blev väl lite idiotförklarad av elektrikern, men oj vad jag är nöjd med
Nawks: Fungerade utmärkt, strömbrytaren är på plats och ljust vart det. Tack alla!
iMikael Lundgren: Det brukar sitta 2-3 fjädrar typ råttfälla. Då går det lätt att dra ned dem någon millimeter och sedan är det stopp och då får man ta i förjordat mycket för att få ned dem och sedan får man alltid en smäll av råtfällefjädern på fingrarna.