2 510 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Felaktigt lång kabelskalning?
Hej,
När jag bytte uttag och strömbrytare till Schneider exxakt så ser man skalad kabel som är tvinnad men sticker ut max 2-3 mm från L eller N på uttagets innanmäte i vissa fall.
Innebär detta några risker eller spelar det ingen roll? Även elektriker kan väl inte alltid lyckas få skalningen helt perfekt mot uttaget så att ingen kabel blir synlig?
/Oskar
När jag bytte uttag och strömbrytare till Schneider exxakt så ser man skalad kabel som är tvinnad men sticker ut max 2-3 mm från L eller N på uttagets innanmäte i vissa fall.
Innebär detta några risker eller spelar det ingen roll? Även elektriker kan väl inte alltid lyckas få skalningen helt perfekt mot uttaget så att ingen kabel blir synlig?
/Oskar
Normalt är det väl ingen som sticker in fingrarna bakom eluttag/brytare och pressar fingrarna mot elkabeln?
Viktigt är att kablarna sitter ordentligt fast och att klämman låser mot ren koppar och inte mot plastisoleringen.
Viktigt är att kablarna sitter ordentligt fast och att klämman låser mot ren koppar och inte mot plastisoleringen.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Det är ju formellt fel, men i praktiken innebär det ingen större risk.
Jag (som inte är elektriker) skulle nog säga att ingen seriös elektriker skulle acceptera att såpass mycket naken koppar exponeras.
Jag (som inte är elektriker) skulle nog säga att ingen seriös elektriker skulle acceptera att såpass mycket naken koppar exponeras.
Bästa svaret
2 - 3 mm låter slarvigt mycket men i ett uttag exponeras väldigt mycket mer strömförande delar så något större problem ser inte jag heller.H hempularen skrev:
Vill du snygga till det är det väl bara att lossa trådarna och klippa av ett par millimeter. Tar ju max typ en minut per tråd.
Klicka här för att svara
