Då var det dags att bestämma plats för takbelysningen i garaget, något jag trodde skulle bli lätt och därför inte redan tänkt ut en plan...
Har sökt på forumet och googlat men dom flesta trådarna spårar ur ganska fort till någon slags maktkamp mellan vem som vet mest och avancerade termer används som kan vara svåra att förstå.
Jag vill ha det ljust i garaget. Kommer ibland polera bilen, måla möbler, snicka, och sånt.
Hade tänkt att köpa 12st lysrörsarmaturer 2x36W från JULA och sätta i lysrör med vitt ljus 4000k.
När jag sen kollade runt på nätet så verkar många förespråka LED.
Det Positiva med LED verkar vara:
Stark ljus då det är riktat neråt
Lång livslängd
Tänder snabbt
Energisnål
Det negativa
Ej utbytbar ljuskälla på dom med integrerad belysning
Inkoppling på sidan så eldragningen blir utanpåliggande
Dyrare att köpa
Sen blir det avancerat med olika sorter, hur dom kopplas, hur många man kan koppla i serie, vilka som är av bra kvalitet osv.
Och hur ska dom placeras i taket? Många verkar ha rader placerade så dom hamnar utanför bilen så man får upplyst när man byter däck osv. Dock verkar mycket av ljuset då hamna på väggen och vid arbetsbänken blir det skuggor framför mig. När jag testade några lysrör som på bilden så tyckte jag att det lös upp rätt bra, den det var bara med 2 armaturer , kan bli helt annat sen när man satt upp 12st och därför kollar jag med er ifall det finns något sätt som brukar bli bra? Max 500kr per armatur ink ljuskälla, gärna billigare om det finns.
1. Kan någon ge tips på vad ni själva tycker är bra och vart jag köper det till vettigt pris?
2. Placera armaturerna som på bilden eller längs med garagets långsida?
Jag har köpt Osram Value Batten: [länk]
Mycket bra ljus!
Jag placerade dom längs med och det funkar kanon. Placerade dom i olika grupper för att tända dom i den del jag är i.
Har du någon bild så jag kan få se hur det ser ut? Dom hade ett mycket bra pris! Är inkoppling via sidan?
Tänker ha 3 grupper för att slippa tända allt
Utrymmet är ca 5,4 x 7, takhöjd ca 3,2. Jag satte dessa i två rader på sidorna + 1 på tvären längst in. I mitten monterade jag två Malmbergs sensorarmaturer led 2x18w. Smidigt när man bara ska in och hämta något. Har även ytterligare bänkbelysning för att inte få skuggor vid arbetsbänken.
Nöjd så långt. De 7 airam-armaturerna ger mycket ljus. Kändes som rena ljusterapirummet först. Men jag var säkert van vid ganska dåligt ljus (satt 3 2x36w armaturer tidigare).
Bauhauslampan såg intressant ut men blir många om du ska ha den istället för 12 st 2x36w.
Jag satte 9 av dessa 4400 lumen led armaturer från jula. Riktigt imponerad av dessa, bra byggkvalitet och smidiga att jobba med, och lyser otroligt starkt.
Jag har 9 st på 23 kvadratmeter. Är som rena ljusterapirummet! Väldigt härligt!
Jag hsr nyligen monterat 7 st av dessa (56w/5000 lm).:
[länk]
Utrymmet är ca 5,4 x 7, takhöjd ca 3,2. Jag satte dessa i två rader på sidorna + 1 på tvären längst in. I mitten monterade jag två Malmbergs sensorarmaturer led 2x18w. Smidigt när man bara ska in och hämta något. Har även ytterligare bänkbelysning för att inte få skuggor vid arbetsbänken.
Nöjd så långt. De 7 airam-armaturerna ger mycket ljus. Kändes som rena ljusterapirummet först. Men jag var säkert van vid ganska dåligt ljus (satt 3 2x36w armaturer tidigare).
Bauhauslampan såg intressant ut men blir många om du ska ha den istället för 12 st 2x36w.
[bild]
Det där såg vettigt ut! Nu har jag även lagt till 2st takdosor, så man får mer ljus när man öppnar motorhuven på bilen, så frågan är om jag behöver 56w som dina eller om 36w räcker för jag har inte alls samma takhöjd som du har där nu sitter det 2st 2x36w i garaget sen 1år tillbaka så räknar med att få en smärre chock när ljuset slås på första gången.
Upplever du ljuset som helt okej eller på gränsen till starkt? Vore lite väl roligt om man behöver ta på sig solbrillor innan man tänder upp sen
Jag satte 9 av dessa 4400 lumen led armaturer från jula. Riktigt imponerad av dessa, bra byggkvalitet och smidiga att jobba med, och lyser otroligt starkt.
Jag har 9 st på 23 kvadratmeter. Är som rena ljusterapirummet! Väldigt härligt!
[bild]
Det där såg också jävligt bra ut. Fasen va sugen jag blev på att få det sådär ljust finns det anslutning i toppen också eller endast på sidan? Blev övertalad av min bror som är elektriker att ha infälld el så måste nyttja takdosorna för att få sinnesfrid och inte känna att det jobbet var i onödan
Det där såg också jävligt bra ut. Fasen va sugen jag blev på att få det sådär ljust finns det anslutning i toppen också eller endast på sidan? Blev övertalad av min bror som är elektriker att ha infälld el så måste nyttja takdosorna för att få sinnesfrid och inte känna att det jobbet var i onödan
Det där såg vettigt ut! Nu har jag även lagt till 2st takdosor, så man får mer ljus när man öppnar motorhuven på bilen, så frågan är om jag behöver 56w som dina eller om 36w räcker för jag har inte alls samma takhöjd som du har där nu sitter det 2st 2x36w i garaget sen 1år tillbaka så räknar med att få en smärre chock när ljuset slås på första gången.
Upplever du ljuset som helt okej eller på gränsen till starkt? Vore lite väl roligt om man behöver ta på sig solbrillor innan man tänder upp sen
Ledarmaturerna är ju 1x56w (integrerad ljuskälla) medan dina väl var lysrör 2x36w? Gissar att 2x36w är en anings starkare än led 56w. Så tror dina 2x36w räcker mer än väl om du planerar att sätta upp 12 st. Nackdelen med klassiska lysrör är ju att det kan ta lite tid innan man får fullt ljus och så risk för flimmer. Jag tycker ljuset är lagom för min del. Tittar man uppåt kan det vara snudd på bländande. Men förväldigt finmekaniskt arbete eller polering skulle man nog kunna kräma på ännu mer. Tror jag sammanlagt har ca 41000 lumen på ca 35kvm.
Ledarmaturerna är ju 1x56w (integrerad ljuskälla) medan dina väl var lysrör 2x36w? Gissar att 2x36w är en anings starkare än led 56w. Så tror dina 2x36w räcker mer än väl om du planerar att sätta upp 12 st. Nackdelen med klassiska lysrör är ju att det kan ta lite tid innan man får fullt ljus och så risk för flimmer. Jag tycker ljuset är lagom för min del. Tittar man uppåt kan det vara snudd på bländande. Men förväldigt finmekaniskt arbete eller polering skulle man nog kunna kräma på ännu mer. Tror jag sammanlagt har ca 41000 lumen på ca 35kvm.
Ja tänkte också köra på LED belysning med integrerad ljuskälla, dels för att dom tänds direkt men för livslängd och elförbrukning. Sen vad jag läst så kan man inte jämföra vanliga lysrör med LED för ett vanligt lysrör har 360 ° spridning medans LED har riktat ljus nedåt omkring 90-115° på dom jag sett vilket innebär att ett vanligt lysrör med 2000 lumen lyser inte lika stark som ett LED lysrör med 1000 lumen pga riktad ljus. Har för mig att jag läste det men är inte helt 100%! Det är inte enkelt som man hoppades på får nog beställa någon armatur och provmontera
Något jag minns från fysikböckerna en gång i tiden. Candela kommer från latin och betyder vaxljus
Och att en candela var ljusstyrkan för ett vaxljus Om ljuskällan utstrålar 1 candela i alla riktningar, motsvarar detta 1 Lumen.
I gamla tider satt den skriftlärde och skrev med några vaxljus som belysning.
Om man skulle ha samma belysning idag så utan el skulle detta garage behöva ett oerhörd mängd vaxljus. Förutom ljus skulle dessa vaxljus då producera en oerhörd mängd värme.