Byggahus.se

LED-dimmer

1. D
    Medlem Nivå 4
    Bra. Ett steg närmare en lösning. :)

2. D
    Medlem Nivå 4
    Den andra lampan som inte funkar så bra i nuläget (flimrar) är en vanlig taklampa med en dimbar E27 LED (Osram).

3. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Eller så går man in i framtiden med smarta ljussystem som Philips Hue eller IKEA Trådfri där allt är anpassat efter varandra från början och man slipper problemen du beskriver. Oftast till lägre precis dessutom. Ändå full ljuskomfort och flimmerfritt.

• Laddar…
  4. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Ja framtiden får väl utvisa om vi även slipper denna del av min problembeskrivning.

5. kenneth5828
    Elektroniktokig · Nivå 8
    Men Ikeas dimmer är är inte någon större höjdare om man jämför med vriddimmers,
    Hue har jag varken sett eller provat.
    Tycker inte man skall jämföra Ikea o Hue med andra smarta system, olika hur man styr systemen.

6. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Ett krav när jag bytte från osmarta dimmers och halogen till smarta dimmers (i detta fall Fibaro Zwave) och led var att det ska fungera som vanligt utan att man ska pilla med en app i en kvart för att tända, släcka och dimma lampan.
    Fungerar hur bra som helst.
    I 99,98% av fallen trycker vi på knappen på väggen som vanlig och använder det som ett osmart system.

Två dimmers är dock synkade istället för att dra om i elsystemet, hade inte gått med osmarta dimmers.

Skillnaden med de smarta dimmerpuckarna är mest att det har gått att ställa in dimningstyp, min,max, dimhastighet så att det fungerar optimalt.

7. D
    Medlem Nivå 4
    Ja, vill också bibehålla ”vanlig” funktionalitet vilket men med lite extra lull-lull som astrour etc.