MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 835 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 835 inlägg
Eller så går man in i framtiden med smarta ljussystem som Philips Hue eller IKEA Trådfri där allt är anpassat efter varandra från början och man slipper problemen du beskriver. Oftast till lägre precis dessutom. Ändå full ljuskomfort och flimmerfritt.Alfredo skrev:
Och nu kommer svaret du nog inte vill ha.
Du behöver tålamod för att hitta något som i bästa fall fungerar hjälpligt. Du behöver pengar för att köpa det. Du behöver sänka dina krav avseende belysningskomfort. Du behöver acceptera att det du sparar i elkostnad tyvärr är mindre än vad du investerar. Och slutligen får du vara beredd på att börja om när din ljuskälla går sönder och behöver bytas ut mot en då ny modell med andra egenskaper.
Det kanske framgår att jag har dåliga erfarenheter av att dimma LED...
Men visst omöjligt är det inte (har jag hört) vilket säkert framgår av de massiva mothugg jag antagligen snart får.![]()
Ja framtiden får väl utvisa om vi även slipper denna del av min problembeskrivning.MultiMan skrev:
Alfredo skrev:
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Men Ikeas dimmer är är inte någon större höjdare om man jämför med vriddimmers,MultiMan skrev:
Hue har jag varken sett eller provat.
Tycker inte man skall jämföra Ikea o Hue med andra smarta system, olika hur man styr systemen.
Ett krav när jag bytte från osmarta dimmers och halogen till smarta dimmers (i detta fall Fibaro Zwave) och led var att det ska fungera som vanligt utan att man ska pilla med en app i en kvart för att tända, släcka och dimma lampan.
Fungerar hur bra som helst.
I 99,98% av fallen trycker vi på knappen på väggen som vanlig och använder det som ett osmart system.
Två dimmers är dock synkade istället för att dra om i elsystemet, hade inte gått med osmarta dimmers.
Skillnaden med de smarta dimmerpuckarna är mest att det har gått att ställa in dimningstyp, min,max, dimhastighet så att det fungerar optimalt.
I 99,98% av fallen trycker vi på knappen på väggen som vanlig och använder det som ett osmart system.
Två dimmers är dock synkade istället för att dra om i elsystemet, hade inte gått med osmarta dimmers.
Skillnaden med de smarta dimmerpuckarna är mest att det har gått att ställa in dimningstyp, min,max, dimhastighet så att det fungerar optimalt.
Ja, vill också bibehålla ”vanlig” funktionalitet vilket men med lite extra lull-lull som astrour etc.martin43 skrev:
Ett krav när jag bytte från osmarta dimmers och halogen till smarta dimmers (i detta fall Fibaro Zwave) och led var att det ska fungera som vanligt utan att man ska pilla med en app i en kvart för att tända, släcka och dimma lampan.
Klicka här för att svara