4 846 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Dilemma med LED vs Halogen/Glödlampa
Det är precis det som är problemet, ingen jag sett har sett bra ut. Det blir väldigt konstiga färger. Star trading är riktigt budget men de kostar inte så mycket. Det är relativt billigt att köpa en och se om man blir nöjduseless skrev:
En liten fundering : Dagens glödlampor är väl oftast av typen halogen. Dessa ( har jag för mig ) levererar en större mängd uv-ljus när de körs på fullt ljus. Det skulle kunna innebära att plasten skadas mer än av den gamla typen av glödlampor och det kan ju då vara en anledning till att tillverkaren rekommenderar LED, nu när "gamla" glödlampor har gått ur tiden.
( Bara en tanke utan att jag kan visa riktigheten i farhågorna )
Om plasten var känslig för UV ljus får vi hoppas den inte hänger nära ett fönster. Om du mäter kommer du se att du kommer få betydligt mer UV-ljus från solen än ljuskällan. Det fanns ändå ljuskällor som inte strålade ut så mycket UV-ljus, med hjälp av t.ex. speciellt glas.HasseTeknik skrev:
En liten fundering : Dagens glödlampor är väl oftast av typen halogen. Dessa ( har jag för mig ) levererar en större mängd uv-ljus när de körs på fullt ljus. Det skulle kunna innebära att plasten skadas mer än av den gamla typen av glödlampor och det kan ju då vara en anledning till att tillverkaren rekommenderar LED, nu när "gamla" glödlampor har gått ur tiden.
Instämmer. Problemet med CRI/Ra är dels att det bestäms med endast 8 mätpunkter i spektrat, och dels att det bara är en medelvärde av mätresultatet utan hänsyn till hur avvikelsen upplevs av "ögat" (vilket förvisso varierar beroende på situation). Men det sagt så ger valfri LED-ljuskälla med Ra > 90 i praktiken en mycket bra färgåtergivning. Lysrör är t.ex. generellt sett extremt mycket sämre.A Andreas_jti skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 820 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 820 inlägg
Varför duger inte Trådfri e14 med justerbart ljusspektrum eller motsvarande Philips Hue?
Jag har många lampor av den modell jag länkade till, i det tidigare utförandet när den kostade 149kr (nu 99kr men lär knappast vara sämre då LED-tekniken går framåt hela tiden). Flimrar absolut ingenting som de flesta (alla?) Trådfri-lampor. Använder ofta den gula stearinljusläget kvällstid, väldigt stämningsfullt. Städar jag eller behöver se tydligare ändrar jag till blåvitt och man ser allt kristallklart. Till vardags är mittenläget lämpligt.
Över 3 år med Trådfri nu, inget har gått sönder och jag har utökat efterhand så hela huset är enbart det systemet nu (integrerat med Google Assistent också). Säger något om hur nöjd jag är. Aldrig problem med att hitta passande dimmers eftersom funktionen sitter inbyggd i lampan och anpassad för den.
Jag har många lampor av den modell jag länkade till, i det tidigare utförandet när den kostade 149kr (nu 99kr men lär knappast vara sämre då LED-tekniken går framåt hela tiden). Flimrar absolut ingenting som de flesta (alla?) Trådfri-lampor. Använder ofta den gula stearinljusläget kvällstid, väldigt stämningsfullt. Städar jag eller behöver se tydligare ändrar jag till blåvitt och man ser allt kristallklart. Till vardags är mittenläget lämpligt.
Över 3 år med Trådfri nu, inget har gått sönder och jag har utökat efterhand så hela huset är enbart det systemet nu (integrerat med Google Assistent också). Säger något om hur nöjd jag är. Aldrig problem med att hitta passande dimmers eftersom funktionen sitter inbyggd i lampan och anpassad för den.
Dessa radiostyrda lampor med justerbar färgtemperatur har iallafall tidigare vare sig prioriterat optimal färgåtergivning eller flimmerfritt ljus, så det ter sig vara raka motsatsen till det TS efterfrågar. Men det är ju möjligt att det kommit bättre produkter inom det segmentet på senare tid. Dessutom blir det väldigt dyrt och kanske opraktiskt(?) när det är 5 st ljuskällor i samma lampa (det kanske går att synka ihop de 5?)MultiMan skrev:
Kolla på http://sle.se/led/ för att ta reda på vad som är vettiga alternativ. När det gäller E14 finns det inte så mycket att välja på om man vill ha flimmerfritt med "High CRI".
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 820 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 820 inlägg
Du verkar ha missat varför de smarta lampsystemen kommit, så lägg några minuter och läs på om iaf Trådfri är mitt förslag i all vänlighet. Du verkar ju intresserad av belysning eftersom du är aktiv i tråden.C cpalm skrev:Dessa radiostyrda lampor med justerbar färgtemperatur har iallafall tidigare vare sig prioriterat optimal färgåtergivning eller flimmerfritt ljus, så det ter sig vara raka motsatsen till det TS efterfrågar. Men det är ju möjligt att det kommit bättre produkter inom det segmentet på senare tid. Dessutom blir det väldigt dyrt och kanske opraktiskt(?) när det är 5 st ljuskällor i samma lampa (det kanske går att synka ihop de 5?)
Kolla på [länk] för att ta reda på vad som är vettiga alternativ. När det gäller E14 finns det inte så mycket att välja på om man vill ha flimmerfritt med "High CRI".
Alla Trådfri jag köpt har varit helt flimmerfria och med CRI på 90 eller mer. Sortimentet har utökats ständigt så det kanske finns någon billig variant som inte uppfyller de kraven numera, men jag tvivlar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag tror mig vara hyfsat påläst även på smarta lampor. Bl.a. härifrån:MultiMan skrev:
http://sle.se/led/e27/#tpLB130
TP-link smart Wi-Fi-lampa. Mycket kraftigt flimmer, Ra = 85, R9 = 22
http://sle.se/led/e27/#ph929001137007
Philips Hue. OK flimmermässigt, Ra = 83, R9 = 13
http://sle.se/led/e27/#iLED1545G12
IKEA Trådfri, Mycket kraftigt flimmer när den är nerdimmad, Ra = 88, R9 = 35
http://sle.se/led/e27/#ph9290012365
Philips SceneSwitch. Inget flimmer, Ra = 84, R9 = 17
Men som sagt, jag låter det vara osagt om det kommit nya generationer som är bättre...
Klicka här för att svara