Chargerman
Chargerman: Nej om det är oanvänt då håller jag med om att det knappast är några fuktskador :) Jag byggde mitt bastuhus (fristående) från grunden förra året och la då först spån på golvbjälklaget och sen ett lager 12 mm golvgips på det, väldigt enkelt, bara att kapa till skivorna och skruva fast dem. Vissa säger säkert att du både ska limma och skruva men jag är osäker på om det
3 svar · 1,9k läst
K
kerran: hej.jag har "vanliga" bastulampor,en under vardera lave(dom används sällan).i taket gjordes "stjärnhimmel" från clas ohlsson,tycker det blev bra och enkelt...
1 svar · 1,9k läst
R
robnil: Tveksamt. Samtliga jag pratat med är rörande överens om att självdraget förutsätter att utloppet är högt upp, eftersom varm luft stiger. Även Helo och Harvia som förespråkar utlopp nertill och inlopp upptill hävdar att en fläkt är nödvändig då. Jag har efter en hel del övervägningar nu byggt enligt den så kallade tylö-principen och kan då tveklöst känna att självdraget
15 svar · 4,7k läst
S
spamb: ska ha 12v led lampor i min bastu som ska sitta i lavarna, samt en glöd lampa som sitter under översta lavan. i dags läget tänder man glödlampan samtidigt som man tänder belysning i duschen.min fråga är kan jag ansluta led lampor till samma bryttare? eller ska jag ha en separat bryttare till led.koplings dosan sitter utanför bastu och duschen , jag tänkte bara koppla till den en
0 svar · 2,5k läst
M
Mufflon: Många bra svar och tips. Tackar så mycket. Får ta och vända på några slantar och se vad vi hittar på för lösning. Att prova hål/granstavs varianten tillsvidare på de värsta ställena kan vara en bra start i alla fall. Tack igen / Mufflon
6 svar · 18,0k läst
C
CrocoCharlie: När Du monterar plåten i Ditt snedtak, tänk på att det är viktigt att det finns möjlighet för "konvektionsluft-kylluft" att cirkulera mellan plåten och det material som skall skyddas. Alltså, lämna en liten spalt mot väggarna för ändamålet. Sama gäller för väggskydd, oberoende om t.ex.aluzinkplåt eller stenskiva används, spalten medger luften att snabbt röra sig med kylande
10 svar · 7,3k läst
J
jannebmw: ja om man har badrummen på övervåningen.!!!!!! när man tillför värme på en oisolerad platta då suger man upp mer fukt. bara runt golvbrunnarna och några decimeter skall du ha fuktspärr
15 svar · 5,9k läst
J
jannebmw: köp begagnat o bygg in själv typ blocket hur smidigt som helst har själv en pall 80x130 härdat glas hemma som jaG skall bygga helinglasad bastu av
2 svar · 2,8k läst
J
jannebmw: sätt in fiberoptik 50 lyspunkter för 1400 spänn och kan inte gå sönder förutom 20wattar lampan
5 svar · 2,2k läst
R
robnil: Tack för det! Kan säga att efter att invigningen fick delas upp på två dagar för alla inte kunde komma, så är det ett under att den fortfarande står upp :) Men hädanefter ska vi ta det lugnare, bastu är ju trots allt en plats för stillhet... hehe
2 svar · 986 läst
R
reklamtor: Hm. Då får jag ta bort vindpappen, den sitter där redan.
8 svar · 4,2k läst
E
ErikJohan: Länken ovan fungerar inte längre. Men denna http://www.tylo.se/bastu/angbastu-hemma.aspx ger kanske något i avvaktan på att http://www.angbastu.se ska få in lite mer vettigt innehåll.
3 svar · 12,8k läst
E
ErikJohan: Tycker det är svårt att hitta hemsidor med bra information om ångbastu. En sida som tycks inriktat sig på ämnet heter http://www.angbastu.se - men där finns det inte så mycket information ännu. Andra tips?
2 svar · 10,8k läst
D
dosken: Ja när jag köpte min Harvia skorsten stod det uttryckligen att det skulle vara stenull. K-rauta som sålde skorstenen till mig säljer dock inte stenull....inte heller bauhaus, byggmax, coop bygg etc...men det finns ju några som har, Beijers, XL bygg t ex.
4 svar · 4,7k läst
T
Thomas_I: Hade dig i tanken Rob...
6 svar · 1,3k läst
·
S
Subscream: Hej! Någon som vet var man kan få tag i al i närheten av Skellefteå? Beijer och Jernbolaget har endast asp. :(
0 svar · 817 läst
T
Thomas_I: Vi har på samma sätt som du en vedeldad bastu på tomten. Vi har förvisso dragit in el och har i bastun belysning under lavarna i form av 12v ljusslinga/slang. I relaxen har vi 230v ljusslinga/slang som är osynligt monterad vid övergången mellan tak/vägg. På väg ner till bastun brukar vi ha förzinkade lyktor i olika storlekar med vanliga ljus i. (inga bilder på det tvärr) Vid
4 svar · 3,9k läst
R
robnil: den empiriska testen fortsätter.. Jag kommer INTE testa bets på asp-lavarna. Trät är ruskigt mjukt och tycks ha ojämn densitet. När jag stryker på en spillbit så är det väldigt svårt att få en jämn färg. Möjligtvis om man skulle stryka flera gånger med torktid emellan men.. nej det får nog förbli trävitt. :(
16 svar · 24,9k läst
R
reklamtor: Är det inte lite opraktiskt med ett fönster bakom laven? Man vill ju kunna luta sig bak mot väggen.
2 svar · 22,5k läst
Chargerman
Chargerman: Å här är en bild av bastuugnen med svartplåt som värmeskydd och en stor och tung skifferplatta under
6 svar · 6,7k läst
·
R
robnil: Tylö säger att du inte ska ha folie, men de är oxå de enda som säger så. Jag pratade med Exacta och de tycker absolut du ska ha folie. Jag pratade med en fuktexpert och han sa ungefär "e du go eller?, tro fan du ska ha fuktspärr". Varm luft går upp genom taket och kondenserar på närmaste kalla yta. varför det skulle vara skillnad i en bastu förutom extrema förhållande är en gåta.
1 svar · 1,7k läst
Robster
Robster: Ska du ändå köpa nytt så skulle jag tveklöst välja 8 kw aggregatet. Min bastu är nästan exakt lika stor när jag kompletterar med att jag har 90 cm bred glasdörr som är 200 cm hög (jo, den är så bred i glaset). Med 8 kw Tylö/Kastor Megaline aggregat med 30 kg sten i så tar det drygt 40 minuter innan det är bastningsbart så med ett mindre pratar du kring eller sannolikt över
5 svar · 1,5k läst
Chargerman
Chargerman: "Vad har ni under aggregatet? " Jag har en fem cm tjock skifferplatta under aggregatet, och klinkerplattor av skiffer på resten av golvet. Dels tycker jag det är snyggt med en stor stenplatta som avgränsar spisen och sen läste jag att det finns risk för att fogarna spricker av värmen om man har vedeldat direkt på klinker.
9 svar · 21,0k läst
TorpAnders
TorpAnders: Lyfter tråden igen... Efter att rivning o inspektion börjat så upptäckte vi en del omfattande väggskador pga otätt tak ( tjärtak i 4-5lager bitvis) På vinden var det spånisolering och i väggarna liggande spont på 36mm plus 105mm spån, kärnfriskt förutom där regnvatten fått härja.. Av praktiska skäl så är all väggisolering nu borta, och jag är redo för omisolering och ny
10 svar · 5,9k läst
Robster
Robster: [citat] Teorin med en ventil högst upp i/vid taket kommer från vedeldade bastu. Du vill naturligt ha en tydlig luftström ut ur bastun högst upp för att oförbrända gaser från ved samt eventuell rök mm ska vädras ut. Extremen kan ju annars bli syrebrist och game over om man t ex råkar somna på en lav när bastun nästan brunnit ut. Så är teorin från början iaf. Personligen skulle
7 svar · 4,4k läst
R
robnil: aha då förstår jag :) Ja så har jag tänkt att göra
19 svar · 2,9k läst
·
D
dosken: Hej, Kan inte säga om du tänker fel men kan berätta hur vi gjorde och är nöjd med resultatet, hittills i alla fall... Utgångsläge: Befintlig friggebod 15kvm, stående panel dvs färdigreglat så att säga på insidan. Råspont golv+tak Mellanvägg reglades upp med hål för bastudörr. Bastudelen kläddes in med bastufolie väggar +tak och på med bastupanel, gran i väggar o tak. Även
2 svar · 5,0k läst
V
Vegar: Her er et bilde av vår Harvia fra 2007. Den har holdt seg meget bra. Null rost. Og vi har bastat 2-3 ganger i uken. Vann fra kranen. Nesten aldri torkat av den heller. Holder 80 - 100 grader varme i 5 kvm bastu. Ingen problemer.
28 svar · 21,3k läst
·
T
Timppa63: ...
1 svar · 3,0k läst
K
Koste: Jag har följande: betyg 0-10 Björk 8 Eucalyptus 9 Citrus 10 Tjära 8,5 Teepuud (estniska) 8 Pepparmint 6 rökbastu 7 Salmiak låter gött!
5 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.