7 008 läst ·
18 svar
7k läst
18 svar
Bastuaggregat - JFB
Jag skulle satt bastun över en JFB (30mA). En så fuktig miljö osv, då känns det bra för personskyddets skull.oe36sail skrev:
Om jag kände mig orolig över att den skulle lösa ut i onödan skulle jag satt en egen endast för bastun, eller kanske kombinerat med något annat jag vill ha separerat från det övriga elsystemet, t.ex. belysning och vägguttag utomhus.
ClasseClas: Det blev direktimporterat mha av byggfirman, från Mondex (precis som v-g gissade)
oe36sail: Vårat aggregrat kommer att kopplas till JFB, resultatet lär vänta tills maj-juni, möjligen kan jag starta det tidigare
får smyga dit en kväll när den är monterad
Edit:
Mikael_L: å andra sidan om (egen till bastun) JFB löser när man bastar eller startar bastun lär man troligen vara hemma
så jag tycker inte det behövs. Kör man på timer (eller så som vi kanske kommer göra, över KNX) så kan det kanske bli lite ångest om man kommer hem till ett "svart" hus
Edit2: Menade förståss att en egen JFB till bastun skulle vara onödig, det borde gå bra med den till hela huset.
oe36sail: Vårat aggregrat kommer att kopplas till JFB, resultatet lär vänta tills maj-juni, möjligen kan jag starta det tidigare
Edit:
Mikael_L: å andra sidan om (egen till bastun) JFB löser när man bastar eller startar bastun lär man troligen vara hemma
Edit2: Menade förståss att en egen JFB till bastun skulle vara onödig, det borde gå bra med den till hela huset.
Redigerat:
Håller med.znitz skrev:Edit:
Mikael_L: å andra sidan om (egen till bastun) JFB löser när man bastar eller startar bastun lär man troligen vara hemmaså jag tycker inte det behövs. Kör man på timer (eller så som vi kanske kommer göra, över KNX) så kan det kanske bli lite ångest om man kommer hem till ett "svart" hus
Edit2: Menade förståss att en egen JFB till bastun skulle vara onödig, det borde gå bra med den till hela huset.
Men nu börjar det bli ganska populärt att ha (minst) två JFB, och lägga osäkra grupper, t.ex. utomhusel på den andra JFB'n.
Har man sektionerat så, kan man ju låta bastun gå även på den sektionen.
Att utomhusjulgranen slocknar eller att häcksaxen stannar pga av jordfel i bastun blir ännu mindre problematiskt. Inte ens någon dator slås av på fel sätt....
Liten uppdatering 
Bastun är nu inkopplad via KNX och JFB. Fungerar mycket bra.
En positiv överaskning var att timern på aggregatet inte går när
strömmen är avslagen, alltså man kan dra upp timern till exvis 2timmar
och sedan starta aggregatet via KNX och då få två timmars gångtid.
PS. Mikael_L: Det blev 6st JFB i huset... varav en till badrummet där bastun är..
Bastun är nu inkopplad via KNX och JFB. Fungerar mycket bra.
En positiv överaskning var att timern på aggregatet inte går när
strömmen är avslagen, alltså man kan dra upp timern till exvis 2timmar
och sedan starta aggregatet via KNX och då få två timmars gångtid.
PS. Mikael_L: Det blev 6st JFB i huset... varav en till badrummet där bastun är..
Klicka här för att svara