Mikael_L
oe36sail skrev:
Börjar bli dax att inhandla o koppla i bastuagregatet i nybyggda bastun.
Hur har ni gjort med era inkopplingar. Har ni kopplat in via jordfelsbrytare ( som ju alla nybyggen nu skall ha) eller har ni kopplat in enl tillverkarnas rekomendationer dvs utan JFB ?
/Göran
Jag skulle satt bastun över en JFB (30mA). En så fuktig miljö osv, då känns det bra för personskyddets skull.
Om jag kände mig orolig över att den skulle lösa ut i onödan skulle jag satt en egen endast för bastun, eller kanske kombinerat med något annat jag vill ha separerat från det övriga elsystemet, t.ex. belysning och vägguttag utomhus.
 
ClasseClas: Det blev direktimporterat mha av byggfirman, från Mondex (precis som v-g gissade)

oe36sail: Vårat aggregrat kommer att kopplas till JFB, resultatet lär vänta tills maj-juni, möjligen kan jag starta det tidigare :) får smyga dit en kväll när den är monterad

Edit:
Mikael_L: å andra sidan om (egen till bastun) JFB löser när man bastar eller startar bastun lär man troligen vara hemma ;) så jag tycker inte det behövs. Kör man på timer (eller så som vi kanske kommer göra, över KNX) så kan det kanske bli lite ångest om man kommer hem till ett "svart" hus

Edit2: Menade förståss att en egen JFB till bastun skulle vara onödig, det borde gå bra med den till hela huset.
 
Redigerat:
Mikael_L
znitz skrev:
Edit:
Mikael_L: å andra sidan om (egen till bastun) JFB löser när man bastar eller startar bastun lär man troligen vara hemma ;) så jag tycker inte det behövs. Kör man på timer (eller så som vi kanske kommer göra, över KNX) så kan det kanske bli lite ångest om man kommer hem till ett "svart" hus

Edit2: Menade förståss att en egen JFB till bastun skulle vara onödig, det borde gå bra med den till hela huset.
Håller med.
Men nu börjar det bli ganska populärt att ha (minst) två JFB, och lägga osäkra grupper, t.ex. utomhusel på den andra JFB'n.
Har man sektionerat så, kan man ju låta bastun gå även på den sektionen.
Att utomhusjulgranen slocknar eller att häcksaxen stannar pga av jordfel i bastun blir ännu mindre problematiskt. Inte ens någon dator slås av på fel sätt.... ;)
 
Liten uppdatering :)

Bastun är nu inkopplad via KNX och JFB. Fungerar mycket bra.
En positiv överaskning var att timern på aggregatet inte går när
strömmen är avslagen, alltså man kan dra upp timern till exvis 2timmar
och sedan starta aggregatet via KNX och då få två timmars gångtid.

PS. Mikael_L: Det blev 6st JFB i huset... varav en till badrummet där bastun är..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.