Bastu
TurboTompa: Hej Har nu rivit ur mitt pannrum i källaren och ska bygga bastu och duschhörna. Bastun blir ett rum i rummet, vedeldat och duschen blir utanför i ett hörn... Nu till min fråga: Har oisolerad betongplatta men ska ha vattenburen golvvärme men att bila upp golv och isolera och gjuta in rör är inget alternativ för mig. Kan man lägga platon på plattan sen på med 50mm blå styrofoam (har
HawkEye: Har igentligen ingen aning, men det har inte med leverantören att göra? :o Leverantör: GAPRO RONNEBY AB
DrKassler: Lägger en handduk så att springan nästan täcks helt och har frånluften under övre laven öppen, blir mycket behagligare temperatur i bastun! Det fungerar tillsvidare. Mvh/C
Södåb: Jag gjorde på följande sätt att jag tog en plåt 3 mm tjock så stor som jag behövde och svetsade dit stödben under som att det blir en luftspalt på ca 5-6 cm och ovanpå så la jag klinker fungerar jättebra
Knut: Har timrat en bastu 6" gran. Väggarna behöver man inte fundera över. Taket har jag isolerat. Golvet oisolerat plankgolv i gran. Kilkantad panel på mellanväggen. Vildmarkspanel på relaxsidan av mellanväggen. Isolerat golv i svalen. Enda felet är att ryggåstaket skapar för stor takhöjd. Huset kommer att stå i flera generationer. Bättre än planktimmer.
Fredrik i Trollhättan: Det blev faktiskt ganska stabilt. Jag har en plåt som gummikragen sluter mot och hålet i den plåten gjorde jag tight så skorstenen får stöttning. Dessutom packade jag stenullsisoleringen ganska hårt (vilket man också ska enligt instruktionen) tror det blir ganska bra. Bilder kommer. Ska bara städa lite först...:p
ThomasÅsa: Ok, jag förstår. Jag behövde bara ca 15 m2, så det var ganska lätt att hitta överblivet.
Feliks: Kanske finns någon som har satt ihop ett sådant där färdigköpt basturum. Finns ju flera sådan på marknaden. Både Tylös och billigare varianter. Hur löser de sammanfogning och tätning av väggdelar och tak?
Kretz: Jag är också mycket intresserad av hur man bygger en ångbastu. Materialval, design, konstruktion och var man får tag på ång-aggregat etc. /johan
Willius: Jag håller på och bygger bastu och ska använda molectrics bastuLEDar, och det är nog inga problem med monteringen i sig. Men det jag skulle vilja ha är en traditionell strömbrytare/dimmer i eldosa i vägg. Är det någon som kan tipsa om var man hittar det, eller kan fixa det utan bygga dom själv. typ.
HawkEye: Ingen som kan lägga upp en bild eller enkel skiss hur de har byggt sina bastulavar? Plana eller skålformade. Behöver tips och idéer inför lav bygget.
v-g: Kanske blandar ihop dem, det är iaf ett "litet" rostskydd normalt på tex gipsskruv.
Millbysand: Tack för ditt svar. Misstänkte att det var lite "special". Jag vill gärna ha en lite udda grövre variant av liggande panel. I varje fall på väggpartier som man inte sitter emot. Är det någon som kan hjälpa mig med tips? Är det noga att ha kåda-fritt material på sådana partier?
Thomas_I: Jag använder mig av en vanlig liten adapter som sitter direkt i vägguttaget och som har två trådar ut. Primär 230 - sekundär 12V. Jag har placerat den i den låda jag byggde kring kylskåpet, syns på en av bilderna i inlägg #25och #42 i länken nedan. Prov på belysningen, hur det ser ut i inlägg #38
bonnen: dessa kanske http://www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=1017&fam=1380 Här är ett annat alternativ kolla på sidan 9 http://www.norrtaljebilglas.se/pdf/dusch_bad.pdf
SoccerDude: Hej, vi ska bygga en bastu i ett hörn i relaxavdelningen där ena väggen är isolerad yttervägg (murad med leca och innanför reglad med 70-reglar och cellplast isolering), en murad lecavägg mot intilliggande rum. Min frågor är: - Ytterväggen som redan är isolerad behöver jag väl inte göra något alls med, bara bygga på den innåt med luftspalt? - Den murade väggen tänkte jag regla
KBJ: Skulle tro att även EK blir varm i en bastu. Lämpliga träslag i bastu brukar vara lätta "porösa" material, det är inte ek.
AndersS: Om du vill hålla den ren så skulle jag olja den, om du inte oljar så fastnar all skit i laven trots att den är hyvlad för asp är ett mjukt träslag. Vi kör även med både sitt och fothanddukar som tar hand om allt droppande vatten och svett, så vår asplav ser fortfarande fin ut efter ca 3år.
imported_Soren: Min bastu är fristående inuti badrummet. Alltså med luftspalt ifrån väggen ca 5cm och sedan isolering, bastuplast, luftspalt, panel. Har mekanisk frånluft i badrummet, strax utanför bastudörren, inte draget till bastun på något vis... Har plastmatta på golvet och väggen i badrummet, denna byttes ut strax innan bastubygget. Inuti bastun har jag en trätrall ovanpå plastmattan. Allt
s008zm: Svärfar satte in gamla högtalare från sin gamla 240 fungarede hur bra som helst trots att svärfar eldar på som värsta finnen.
raveper: Lägg en trall på golvet.
oxböle: har blivit dåligt med uppdateringar då jobbet tagit största delen av min tid...men ett nytt försök till helgen,,,
erik.lindgren: Vedeldat kräver mycket syre vid förbränning, så det är bra att ha en ordentlig tillluftsventil utifrån om du inte vill att aggregatet skall suga luft från alla möjliga håll. Företrädesvis reglerbar så du kan stänga till när du inte använder bastun. Så nära aggregatet som möjligt så slipper du obehagligt kallras över golvet när ni är igång. Och lågt placerad. Det här med
DrKassler: Hej! Tack för svar. Boarden är träfiberbaserad. Blir till att sätta klinkers på plåtregeln då mao. Borde inte vara så mycket längdutvidgning osv då det är relativt svalt nere vid golvet. Mvh /C
jannebmw: det tar max 40 min med det måttet med vedeldning el bastu tar lika lång tid det med satsa på ved är så gott som gratis
KE: Är det någon som har Harvias fuga aggregat,har köpt en fuga 60. Funderar lite på hur jag ska montera temperaturgivaren på ett snyggt sätt. Det verkar som den lödd på båda ändar då blir det ju lite problem och dra sladd genom rör i vägg som man kan göra med sladden till kontrollenheten. Jag fick med täcklister i furu så man kan montera sladd utanpå panel men jag ska ha al