8 184 läst ·
3 svar
8k läst
3 svar
Golvskydd i vedeldad bastu
Hej, har byggt en bastu i en friggebod som jag fick och tänkte be om lite tips på värmestrålnings skydd till golvet, det är ett trä golv och ska bli vedeldat aggregat.
Krävs ju 6 cm betong enligt instruktionerna men hur kan man få det snyggt?? Hur har ni löst det? Vet ni någon som säljer bra färdiga golvskydd, har hittat några men dom känns för små, krävs ju 30 cm åt sidorna och 40 cm framåt. Tackar för svar!!
Krävs ju 6 cm betong enligt instruktionerna men hur kan man få det snyggt?? Hur har ni löst det? Vet ni någon som säljer bra färdiga golvskydd, har hittat några men dom känns för små, krävs ju 30 cm åt sidorna och 40 cm framåt. Tackar för svar!!
Medlem
· Västra Götaland
· 70 inlägg
Jag la trädgårdsplattor i granit, 30mm, enligt reglerna 400 framför och 300 åt sidorna. Ovanpå la jag två plattor precis under aggregatet. Jag får således 60mm rakt under.
Jag hade precis samma funderingar och samma strålningskrav som du i somras.
Förmodar att du installerar en Harvia vedeldad kamin kanske ?
Jag hade några plåtbitar över ( galvade ) som jag klippte till i den storlek som uppfyller måtten. Den lade jag på några gamla klinkerplattor ( 8 mm ) jag hittade i förrådet. Dessa gör att man får en luftspalt under. Runtom plåten skruvade jag ihop en träram. Sedan fyllde jag med betong upp till 60 mm.
När allt var färdighärdat , tog jag bort träramen och målade betongplattan svart. Räknade ut att betongplattan väger ca 100 kg. Till det kommer kaminen med sten ca 150 kg.
Om du gör likadant, kolla upp hur mycket totalvikten blir på den ytan där allt hamnar.
Du kanske måste förstärka golvbjälklaget pga all vikt.
Jag kröp under min bastustuga och lade under lecablock under de bärande träbalkarna.
Förmodar att du installerar en Harvia vedeldad kamin kanske ?
Jag hade några plåtbitar över ( galvade ) som jag klippte till i den storlek som uppfyller måtten. Den lade jag på några gamla klinkerplattor ( 8 mm ) jag hittade i förrådet. Dessa gör att man får en luftspalt under. Runtom plåten skruvade jag ihop en träram. Sedan fyllde jag med betong upp till 60 mm.
När allt var färdighärdat , tog jag bort träramen och målade betongplattan svart. Räknade ut att betongplattan väger ca 100 kg. Till det kommer kaminen med sten ca 150 kg.
Om du gör likadant, kolla upp hur mycket totalvikten blir på den ytan där allt hamnar.
Du kanske måste förstärka golvbjälklaget pga all vikt.
Jag kröp under min bastustuga och lade under lecablock under de bärande träbalkarna.
Redigerat:
Klicka här för att svara