10 562 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Sawo cumulus bastuaggregat (täljsten)? Eller Harvia classic electro?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ja det var den jag menade på exv. tylö och jag fattar förstås att den inte har med jämn temperatur att göra, vilket jag inte heller påstår. Jag hade två åsikter baserat på vårt modex: 1) att den inte ger en jämnare temperatur än exv. Tylö, samt 2) att det är svårt att få till en kontinuerlig fukttillförsel (på vårt Mondex, andra kanske är bättre), och att något motsvarande Tylös vattenficka borde kunna hjälpa (och kanske finns det, eller annan lämplig lösning, på andra täljstensaggregat, men det har jag ingen erfarenhet av)drsakke skrev:
/U
Edit: jag ser nu var du tyckte jag sa att vattenmagasin var viktigt för jämn temp, det var en dålig syftning av mig, jag menade täljsten för jämn temp (även om jag inte tycker en "vanlig" är dålig på jämn temperatur) & vattenmagasinet för jämn & ordentlig fukttillförsel.
Redigerat:
âr du säker på att alla elslyngorna är i drift? Är den riktigt koplad? Det låter märkligt, då det som jag ser på finska forum är att folk är generellt ganska nöjda med mondex, verkar dock så att den får inte vara underdimensionerat för rummet, helst lite överdimensionerat för att det inte ska ta för lång tid att värma upp.
Men att aggregatet inte klarar att förånga 1-2dl vatten låter ju märkligt. För mig låter det ju som att den inte går fullt....
Storlek på rum? kW på aggreagat?
MVH
Sakke
Men att aggregatet inte klarar att förånga 1-2dl vatten låter ju märkligt. För mig låter det ju som att den inte går fullt....
Storlek på rum? kW på aggreagat?
MVH
Sakke
lite off-topic men jag har ett Mondex Classic (den räfflade varianten) och min erfarenhet är att det krävs en ordentlig uppvärmning av aggregatet och stenen för att bli tillräckligt bra bad. Jag vill gärna ha riktigt fuktiga bad och stenmängden räcker inte riktigt till för detta.
Jag har samma erfarenhet som DrSakke om dom finska forumens åsikter om täljstenens förträfflighet/brister. Min erfarenhet är att det inte blir några fler sådana aggregat hos oss... Nästa kommer bli ett aggregat med det största stenmagasinet som jag hittar och passar in i min bastu.
Valet av aggregat borde till största delen bestämmas av vilken typ av bad man gillar!
Elkostnaden för uppvärmning/tid är en bagatell i jämförelsen.
Jag har samma erfarenhet som DrSakke om dom finska forumens åsikter om täljstenens förträfflighet/brister. Min erfarenhet är att det inte blir några fler sådana aggregat hos oss... Nästa kommer bli ett aggregat med det största stenmagasinet som jag hittar och passar in i min bastu.
Valet av aggregat borde till största delen bestämmas av vilken typ av bad man gillar!
Elkostnaden för uppvärmning/tid är en bagatell i jämförelsen.
Klicka här för att svara