Jag behöver hjälp att se om en idé jag fick är vettig eller inte.
Badrummet är c:a 210 x 230 cm.
Tanken är att bygga in badkaret tillsammans med en träbänk i ett basturum i ett hörn, som bilden visar, för att rymma två personer som sitter på bänken, med fötterna i badkarsgolvet (där jag får lägga någon slags beklädnad).
Har detta testats förr?
Dörr visas för enkelhets skull inte på bilden, men öppningen kan även vara vid badkarets huvudända.
Dörren måste såklart göras bred nog för att badkar och bänk skall kunna lyftas ut, därav tanken på öppning vid huvudändan; byte och rengöring blir enklare på så vis, eller?
Väggarna är transparenta i illustrationssyfte, men vilken väggtyp bör egentligen användas?

compact sauna.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här är bara en vild tanke jag fick häromdagen; jag har som sagt aldrig stött på något liknande så därför undrar jag om det är ogenomförbart av någon anledning jag inte tänkt på.

Tacksam för alla kommentarer.

Redigerat:
Jag har liknande funderingar eftersom badrummet ska göras om, jag vill ha bastu men vill inte gärna skiljas från badkaret som är bra att ha ibland.

Här är en liknande tråd:
http://www.byggahus.se/forum/bastu/166073-badkaret-i-bastun.html

Jag tror din lösning ovan blir lite "klättrig". Man får klättra in och klättra ut, om du nu inte har mer utrymme än vad din skiss visar? Att ha fötterna i badkaret under bastandet känns lite knepigt. Jag tror nog det är bättre att ha karet helt under bänkarna, och då lyfta av bänkarnas sittytor då man ska använda karet. Jag tror inte man både bastar och badar samtidigt..

Jag tror inte heller att man vill lyfta ut karet så ofta. Bättre att det står på ben så att det alltid går att göra rent under det, och då kan man bygga in det. Dumt att dimensionera dörren efter något som bara händer vart 10:e år... Man kanske kan göra en av väggarna relativt enkel att demontera om man behöver byta karet efter ett antal år.

• Gilla
Eric T
  • Laddar…
@svartöra: Damen tyckte att badkaret ska stå mot väggen med en bänk som kan vikas upp mot väggen och låsas fast i stående läge, så som du föreslår, så ni är två mot en. Bastuaggregatet kan inte placeras exakt som på bilden men så här tänker jag mig en lösning, ungefär... Badkarets blandare är inte inritad; jag funderar på att flytta den upp och till vänster så att bänken kan göras lika lång som karet.

• compact sauna 2.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.