8 135 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Rök från aggregat?
Bror min (som är elektriker) hjälpte mig att koppla in aggregatet i nya bastun (ett Harvia M80 tror jag det heter). Dock fick han lite bråttom iväg när han va klar och hann inte testköra det. Jag spänningssatte aggregatet nu ikväll och drog igång det, och till min fasa började det efter ca10 sekunder att ryka. Stängde av det direkt och drog ur propparna (för säkerhetsskull). Innan jag börjar plocka ur stenen och ber min bror komma hit tänkte jag höra om det ska ryka första gången man värmer upp nya stenar? Är det fukt i stenarna som dunstar? Lukten tyder på nåt annat än vattenånga, men det är ingen bränd lukt.
Vad tror ni? Är det bara att be brorsan komma hit och kika? Eller vågar jag tömma stenen och köra igång igen och se om det ryker igen?
Vad tror ni? Är det bara att be brorsan komma hit och kika? Eller vågar jag tömma stenen och köra igång igen och se om det ryker igen?
Vet inget om just bastuaggregat, men jag vet att nya gjutjärnsplattor till "gammal" traditionell spis rycker och luktar mycket första gången dom används, plattorna är behandlade med någon sorts rostskydd som bränns bort.
Klicka här för att svara