10 110 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
OSB-skivor i bastu?
Hittade denna på Blocket och reagerade på materialvalet till väggarna.
(Skulle lagt in en bild här, men det var ogiltigt format.Odt-fil.)
https://www.blocket.se/angelholm/BASTU_pa_hjul_67954546.htm?ca=23_8&w=2
På väggarna ser det ut att vara OSB-skivor.
Är det bra att ha i en bastu?
Kan inte det både lukta och släppa obra ångor ifrån sig?
(Skulle lagt in en bild här, men det var ogiltigt format.Odt-fil.)
https://www.blocket.se/angelholm/BASTU_pa_hjul_67954546.htm?ca=23_8&w=2
På väggarna ser det ut att vara OSB-skivor.
Är det bra att ha i en bastu?
Kan inte det både lukta och släppa obra ångor ifrån sig?
När det talas om gifter från spånskivor är det väl vanligtvis att det kan vara allergiframkallande vid långvarig exponering. Den information jag hittar talar om att spånskivorna har blivit bättre och att OSB innehåller avsevärt mindre lim än spånskivor. Skivorna avger troligen mer gifter i en bastu än i rumstemperatur, men det är å andra sidan inte så långa tider man tillbringar inne i en bastu. Vad som händer när man eldar skivorna är mindre intressant. Även rent trä avger giftiga ämnen när man eldar det.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
OSB-limmet innehåller isocyanater. Det avger mindre hälsosamma ångor vid högre temperaturer. Förutom att det är allergiframkallande så kan det leda till permanent försämrad lungkapacitet. Jag skulle inte rekommendera den där bastun.
Hur höga temperaturer då? Jag hittar ingen info om temperaturtålighet när jag letar. Av många skäl skulle inte jag heller rekommendera den bastun, men jag skulle gärna se något mer underbyggt påstående angående risken med varma OSB-skivor.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Har fått höra att exponeringen ökar gradvis ju varmare det blir. Hur hög temperatur för att det ska bli hälsoskadligt vet jag inte. När jag arbetade med att isolera fjärrvärmerör med polyuretan rekommenderade arbetsskyddet att man använde skyddsmask. Det gjorde man såklart inte, det hade inte blivit till nått men jag kan tänka mig att det låg nått bakom rekommendationen. Polyol och isocyanatblandningen som används till att isolera fjärrvärme brukar vara knappt 100 grader.Avemo skrev:
Lite fakta om lim.
Men för att svara på vissa frågor måste man veta vilken osb som avses, det finns tre vanligen förekommande lim som används under tillverkningsprocess av organiska träskivor... som till osb används kan vara PF, fenollim eller MUPF, melamin - urealim det tredje limmet har jag för mig var en icke godkännd blandning för svenska marknaden, kommer inte på vad det heter.
Dessa lim klarar inte av att vara i fuktiga miljöer samt att de är inte speciellt känsliga i området runt + 50 till + 80 grader temperatur, de fäller självklart ut "farliga" ämnen men dessa håller sig inom rekommenderade gränsvärden, de som tillhandahålles på svenska marknaden.
Min åsikt om det huruvida är farligt att sitta i en 90 gradig bastu 1-2 ggr i veckan totalt max 5 timmar eller vilket som, inte kan vara onyttigare än att ha friskluftsintaget på om man sitter i bilkö i en större stad, förvisso olika skadliga substanser men det "farliga" är alltid farligt i större mängder samt det viktigaste i dessa fall är att se om människokroppen kan bryta ner/rena sig själv i mindre doser eller om det accumuleras i olika vävnader, hmmm, nu blev jag väldigt jobbig.
Onyttigt, ja men inte livshotande skadligt om man inte är överkänslig och inte utsätter sig för en massa andra onyttiga saker samtidigt.
Men för att svara på vissa frågor måste man veta vilken osb som avses, det finns tre vanligen förekommande lim som används under tillverkningsprocess av organiska träskivor... som till osb används kan vara PF, fenollim eller MUPF, melamin - urealim det tredje limmet har jag för mig var en icke godkännd blandning för svenska marknaden, kommer inte på vad det heter.
Dessa lim klarar inte av att vara i fuktiga miljöer samt att de är inte speciellt känsliga i området runt + 50 till + 80 grader temperatur, de fäller självklart ut "farliga" ämnen men dessa håller sig inom rekommenderade gränsvärden, de som tillhandahålles på svenska marknaden.
Min åsikt om det huruvida är farligt att sitta i en 90 gradig bastu 1-2 ggr i veckan totalt max 5 timmar eller vilket som, inte kan vara onyttigare än att ha friskluftsintaget på om man sitter i bilkö i en större stad, förvisso olika skadliga substanser men det "farliga" är alltid farligt i större mängder samt det viktigaste i dessa fall är att se om människokroppen kan bryta ner/rena sig själv i mindre doser eller om det accumuleras i olika vävnader, hmmm, nu blev jag väldigt jobbig.
Onyttigt, ja men inte livshotande skadligt om man inte är överkänslig och inte utsätter sig för en massa andra onyttiga saker samtidigt.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
