Bastu
H-Thomasson: Hej Bygger en vedeldad bastu som kommer att vara utan värme när den ej ändvänds. Kan man ha vanlig dekorsten i betong bakomför vedaggregatet? Hur klarar sig färgen värmen/kylan och ev sprickor med tiden på dekorstenen? Hur ska väggen bakomför byggas upp med reglar och skivor? exempel på dekor som jag menar
svartöra: [citat] Ja! Just det. "Eller". [citat] Du kastar mig åt vargarna, dvs mitt eget beslut :) Men jag kom nyss på att om jag vrider inredningen 90 grader så blir det bättre. Badrummet ser ut som det gör och då finns det mer plats på ena ledden (typ 160 cm) än den andra (max 130 om man ska kunna borsta tänderna). Sätter jag bänkarna utmed kortsidan kan visserligen bara två personer få
Allmänobildad: https://www.verktygsproffsen.se/produkt/Dyckert-16mm-Rakbandad-Rostfri-30-50mm T.ex
drsakke: Du måste nog använda några timmar på det, speciellt de større modellerna. Till gengäld så är den då badklar länge, det ska ju inte eldas medan man badar. Det är fråga om prioriteringar, om man använder bastu som avslappning efter en träningsrunda eller snabba bad så är nog inte detta den riktiga ugnen. Men om man badar som regel med god tid t.ex i helger så är detta kanon. MVH
Maxitupla: Jag håller helt med Heimlaga vad det gäller bastuugn. Bygg en sån där brutal ugn och du har en rustik och häftig bastu som grabbarna kommer att prata om. Den där typen av bastuugn är s.k. engångsuppvärmd. Man eldar först stenarna i ugnen riktigt heta och och man får faktiskt stenarna att glöda när man eldar ordentligt... Sen låter elden och glöden slockna helt (förr i tiden
Förstagången: [citat] Hugger första inlägg men svarar er alla. Problemet är väl att vi inte hade tänkt lägga matta eller klinkra själv. Helt enkelt för att vi inte riktigt litar på den egna förmågan. Bara materialkostnaden är ju inte alls farlig men ska man leja bort jobbet blir det desto mer. Måla kan jag så det är lugnt. Någon frågade om 5kvm kan räknas som minibastu, och jo, det kan det.
heimlaga: I en riktig bastu öser man ju en hel massa vatten över kaminen och ännu mer över sig själv. Vid 60-80 graders lufttemperatur kan luften ta upp mycket vattenånga men når ni har badat färdigt skall all fukt ut om det inte skall bli väldigt vått. Lerputs förvandlas till rinnande gyttja under sådana omständigheter och halmen blir säkert ganska fuktig den också så där lär det växa
inspectah44: Nån sån dörr har jag ej sett. Ska diskutera med ett par tillverkare till på måndag. Får se hur det går.
Fred vom Jupiter: [citat] Jag tänkte samma sak. Jag monterade en bastubyggsats när hantverkarna var klara med badrummet. Den är ca 120x150 cm och det räcker bra eftersom jag oftast bastar ensam, men någon gång har vi varit fyra pers. Framsidan är helt i glas så att det inte känns instängt. Byggsatsen kom på en lastpall och var rimligt enkel att skruva ihop. Allt fanns med inklusive aggregat, lampa och
chrill: Jag beställde glas frånglasnet och det är inga problem. Skenan ligger mot golvet och man justerar glaset med plastdistanser så det blir rakt
Maxitupla: Om det är möjligt att dra om elen så överväg att flytta bastu-ugnen till kortväggen till vänster om dörren, ovanför eller framför luftintaget. Sätt utsuget i motstående hörn diagonalt från ugnen. Du får det bästa bastubadet om du har utsuget lågt ner, under laven. Teorin bakom detta: Frisk luft kommer in under ugnen, värms upp, stiger mot taket och sprider sig i bastun. Värmen
pelpet: http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/inredningsbeslag/mobeltassar/mobeltassar-med-spik-319062/
mlkjhr: Jag vet inte om det finns nån färdig lösning men ett sätt skulle ju kunna vara att helt enkelt bygga en liten sarg runt hålet med silikon eller nån annan massa. Då får de små mängderna som rinner på pappen åka runt hålet. Alternativt kan du skruva en "plog" ovanför hålet av ett rostfritt vinkeljärn, typ 10 mm x 10 mm som du sätter tätningsmassa under. Hoppas du förstår hur jag
AndersS: Nackdelen med om det inte livar är att dörren kan ta i väggen vid gångjärnen och att du får en bryteffekt i gångjärnen när det tar stopp. Men har man en vägg som dörren tar emot innan man kommer så långt är det inga problem.
Matti123: Tack för att ni låtit mig gå med i detta forum! :) Jag och min man har länge varit sugna på att införskaffa oss en bastu till vår sommarstuga, men saknar kunskap och tillräcklig budget för att köpa en färdigmonterad. Vi har inte heller råd för tillfället att anlita hjälp att ta in snickare för att få detta utfört åt oss. Drömmen om en bastu började för flera år sen dock och
wallen83: Hej hej. För 2 år sen gjorde vi om våran tvättstuga och badrum till ett stort badrum. I hörnet är en bastu som vi inte gjorde om förutom ny dörr och samma klinker in där oxå. Nu kom jag på att jag glömt fixa en sak inne i bastun när jag satt där med en kall öl och tänket höra här om ni har nå idéer hur jag ska göra. Vi borrade ur genom väggen så luften kommer ut, men den
Rundan: Då är även jag med:). Blir till att sätta upp ny spånskiva då, så är jag fri att regla med cc30 eller 45.
johnologi: Svarar på min egna fråga då jag till slut hittade svaret... På vår panel kan man välja vilket typ av aggregat man har. Vårt stod på "bastu" fast vi har en "combi".. En reset av panel, rätt val av aggregat och nu är det tyst och fint 👍 Låter frågan vara kvar ifall någon annan skulle få samma fel.
Jonatan79: Ok. Då ska skivorna primas och flytspacklas tycker jag.
CLJA: Japp, det är den vertikala. Om man drar en ny kabel från spisen (om man ändå ska göra jobbet med att dra kabel) med jord, nolla och tre faser och sen byter till en normcentral med dvärgbrytare, kopplas det in på samma sätt som enfas med skillnaden i att det är en annan dvärgbrytare med tre poler? Eller är jag helt ute och cyklar?
j-o75: Ja jag är väldigt nöjd hittills. Har provat tre gånger!
drsakke: Var är tilluften? Utmaningen i många svenska hus är ju at det bara är frånluftsventilation Det kan bli intressant/svårt med luftsirkulation då du bara har sug, Både på bad och tvättrum. Du måste ha tilförsel av frisk luft någonstans. Föreställningen att ett elaggregat "suger" luft är ngt överdriven. Ja, det är konvektion av luft genom aggregatet men om man leder friskluft till
JohannesO: Man hatar ju själv när man hittar en tråd om precis det man vill veta, men tråden bara innehåller frågan :P
Jonatan79: Annars det klassiska, tilluft från rummet utanför bastu under bastudörr och frånluft ut i yttervägg, hål precis under tak. På ventilen ut sätter du en skjutlucka eller vad det kallas.
v97peter: ja, båda har samma effektmöjligheter dvs 6 och 9. Nu har jag kolla lite närmare och sett att standby-effekten är 1000W på Harvian men bara mellan 100-300W på Helon. Men vet någon om det finns en funktionsskillnad?
MayaLisa: Tack! Plywooden är böjbar på ena hållet. Den är bara 4 mm tjock. Tyvärr så blir det lite kort så det sitter en skarvbit där. Hade helst vela få den helt dikt emot och i ett stycke. Men då skulle jag behöva böja den på andra hållet och därmed böja, fukta, värma, som när man bygger spant på en båt... men det har jag varken kunskap eller ork till. Därav ska det bli en
MayaLisa: Skitsnyggt! Lite läskigt med den innåtgående dörren kanske.... Hur har du det med ventilationen?