2 985 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Harvia Classic Electro och Harvia Vega BC60
Hej, första posten på det här forumet!
Det är dags att byta ut bastuaggregatet. Jag funderar på dessa två modeller och undrar om någon har några intressanta synpunkter på dem.
1. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bastuaggregat-harvia-classic-electro-cs60
2. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/erbjudanden/bastuaggregat-harvia-vega-bc60
Utrymmet är ganska litet, 4.2 kubik så vi borde ev ha ett 4.5-agg istället men efter samtal med Harvia så förstår jag att båda dessa kan passa bra i vår bastu. Det lutar åt classic då den verkar kunna ge bättre bad (pga den öppna magasinkonstruktionen) men Harvia påstod att det inte spelar någon roll och att skillnaden så gott som uteslutande är estetisk. Har lite beslutsvånda nu så är det någon medlem som har något av dessa aggregat och kan dela med sig lite grand av sina synpunkter så uppskattas det.
Mvh
/la
Det är dags att byta ut bastuaggregatet. Jag funderar på dessa två modeller och undrar om någon har några intressanta synpunkter på dem.
1. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bastuaggregat-harvia-classic-electro-cs60
2. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/erbjudanden/bastuaggregat-harvia-vega-bc60
Utrymmet är ganska litet, 4.2 kubik så vi borde ev ha ett 4.5-agg istället men efter samtal med Harvia så förstår jag att båda dessa kan passa bra i vår bastu. Det lutar åt classic då den verkar kunna ge bättre bad (pga den öppna magasinkonstruktionen) men Harvia påstod att det inte spelar någon roll och att skillnaden så gott som uteslutande är estetisk. Har lite beslutsvånda nu så är det någon medlem som har något av dessa aggregat och kan dela med sig lite grand av sina synpunkter så uppskattas det.
Mvh
/la
Jag har inte nån av dessa modeller men jag skulle nog säga som harvia att det handlar om estetisk.
Speciellt om det är samma effekt på aggregaten.
Tänk på att har du glas dörr så ökar det volymen i bastun så 6kw blir nog bra
Glömde skriva att jag själv har en harvia cilindro öppen medans en kompis har en inklädd. Tycker inte att det är nån skillnad på bastubadandet och vi kastar mycket vatten
Speciellt om det är samma effekt på aggregaten.
Tänk på att har du glas dörr så ökar det volymen i bastun så 6kw blir nog bra
Glömde skriva att jag själv har en harvia cilindro öppen medans en kompis har en inklädd. Tycker inte att det är nån skillnad på bastubadandet och vi kastar mycket vatten
Redigerat:
Hej,
Tack för svaret. Jag åkte iväg och köpte Electra Classicen och installerade den precis, faktiskt. Behöver lite mer sten bara så det dröjer ett litet tag innan jag testar den. Tänker skicka in en liten blänkare här sedan och meddela vad jag tycker om den.
/la
Tack för svaret. Jag åkte iväg och köpte Electra Classicen och installerade den precis, faktiskt. Behöver lite mer sten bara så det dröjer ett litet tag innan jag testar den. Tänker skicka in en liten blänkare här sedan och meddela vad jag tycker om den.
/la
Har bastat några gånger nu med Electra Classis och den funkar som det ska. Blir väldigt varmt, precis som jag vill ha det. Passerade 100 grader igår i ett litet utrymme. Baden är rejäla då stenarna är rätt exponerade. Kanske tar ned temperaturen lite grand.
Skönt att ha en rejäl bastu.
Skönt att ha en rejäl bastu.
Klicka här för att svara