Jag har en liknande fråga som många andra på detta forum och jag undrar hur jag ska konstruera min bastus väggar. Det är ett nybygge och bastun placeras mot 2 ytterväggar, 1 mot en klädkammare, och 1 mot badrum. I dagsläget ser väggarna ut som följande:
YTTERVÄGG utifrån: Panel - läkt - vindpapp - 45mm isolering - 170mm isolering - Plast - 45mm isolering.
INNERVÄGG från klädkammare: Gips - OSB - 70mm isolering - OSB.
INNERVÄGG från badrum: Våtrumsgips - OSB - 70mm isolering.
Jag vill helst undvika att bygga bastun som ett rum i rummet då den redan är ganska liten. Ventilationen planeras att tas in från badrum och ut i det samma.
Kan jag sätta OSB och bastufolie direkt på den befintliga ytterväggen eller är det som gjort att få problem då ytterväggen är plastad?
Ska jag strunta i bastufolie och endast sätta OSB och panel direkt på den befintliga ytterväggen?