Jag har just byggt en oisolerad bastubod på ca 5 m2 med vedkamin (tänkte beskriva denna så småningom här). Bastun har bredd (lavar) 200 cm och djup 241. Jag fick in två nivåer lavar, den nedre bredare, samt en fot-lav. Har använt en bod av funkismodell, höjd 220 till 245 cm och har lavarna i den höga delen. Har bastat 8 personer samtidigt, 50 cm lav per person, funkar om man känner varandra väl, annars tror jag man räknar 60 cm lav per person dvs 6 pers.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 174 inlägg
Jag tror aldrig vi varit fler än sex personer, i alla fall inte vuxna, men 8–9 går nog utan problem om vissa kan tänka sig att sitta nere. Jag gissar att man vill ha 60 cm per person och då får jag in 3+3 uppe. Nere blir det väldigt varmt om benen om man sitter mitt emot ugnsluckan så där räknar jag nästsn bort ena laven.
Ja ett problem med mycket folk i liten bastu är att få ok avstånd till kaminen för de som sitter på främre laven (strålningsvärme på benen vid hårt eldande). Jag har tyvärr bara 33 cm från fotlaven till kaminen (säkerhetsavståndet till sidan på Harvia 20 es är 30). Sen tycker jag man skall ha alla lavar så högt det bara går, kan bli svalt om fötterna för dem på främre lavens bortre del, trots fotlav.
Min fristående bastu inkl relax är 13 kvm varv bastun 8.5 kvm. Det jag tycker är trevligt med den mot dom som är på 3-4 kvm är att det blir en skön rymd i bastun och inte så instängt upplevelse. Hade tyvärr ingen bättre bild än denna just nu.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Glöm inte att bidra med bilder och detaljer i den här tåden; https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-har-vi-byggt-vara-fristaende-bastuar.297312/
Har en del virke hemma tror ni det håller att bygga stommen i virke som inte är impregnerat? Undrar även hur nära kan man sitta själva kaminen om man sitter där nere utan att bränna sig? Svårt att veta då jag ej bastat i en vedeldad bastu...
1. En bastu behöver inte impregnerat virke.A Axel98 skrev:
2. Inte gärna närmare en c:a 1 m från eldluckan är min erfarenhet. Där det finns strålskydd kan man sitta närmare. Bygg efter reglerna för avstånd till brännbart material, så kan du sitta på den närmaste laven.
se även : https://www.byggahus.se/forum/threads/timmerbastu-och-el.243372/#post-2088319
Redigerat:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Absolut, tryckt ska du bara ha som golvstommen men det går lika bra med vanligt virke.A Axel98 skrev:
Medlem
· södermanland
· 5 inlägg
Byggde också en friståendevedeldad bastu i vintras ca 3x3m med sibirisk lärk trall som golv med en liten glipa. fungerar bra och golvet torkar upp efter några timmar. Vi använder mycket vatten i bastun. har en harvia 24l vatten tank på skorstenen. På vintern när det varit manga minus har vi lagt en plastmatta på golvet för att förhindra extra mycket drag där barnen leker.A Axel98 skrev:
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Jag har heller inget spår på mina då jag delat gamla 2glasfönster. Men du kan lätt göra ett eget med en fin handsåg typ japansåg.
Produkter som diskuteras: "japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
Medlem
· södermanland
· 5 inlägg
Jag beställde kasett med dubbelt härdat glas, som jag monterade med foder på utsidan och lister på insidan, så har vi ett mindre vanligt öppningsbar tvåglasfönster från Bauhaus också på ena sidan. Har inget fönsterbleck förutom att fodret är snesågat I nederkant men vi har 1meter taksprång ovanför så det komer inte mycket vatten på fönstret ändå.andhul skrev:
Verkligen snyggt. Har bara (stort) fönster kvar på min fristående bastu.
Var beställde du glaset ? tjocklek på glasen ? storlek fönster ? härdat ? pris ? nöjd
?
Känns som det kan vara värt att lägga en del pengar på att få ett stort bra fönster med bra isolering. Fråga: Bra isolering = lite kondens vid vattenkast på stenarna ?
Var beställde du glaset ? tjocklek på glasen ? storlek fönster ? härdat ? pris ? nöjd
Känns som det kan vara värt att lägga en del pengar på att få ett stort bra fönster med bra isolering. Fråga: Bra isolering = lite kondens vid vattenkast på stenarna ?
Medlem
· södermanland
· 5 inlägg
Fönstret är dubbla 4mm härdade glas och är 160x110cm, tror det kostade ca 2000kr, + ganska dyr frakt (köpte även ett annat icke härdat fönster till relaxen). Vi beställde från Glasnet.nu.J JRMKJRM skrev:Verkligen snyggt. Har bara (stort) fönster kvar på min fristående bastu.
Var beställde du glaset ? tjocklek på glasen ? storlek fönster ? härdat ? pris ? nöjd?
Jag är väldigt nöjd och eftersom jag var orolig over att det skulle vara täckt med ånga/imma så är jag glatt överraskad. Det bildas lite imma over en del av fönstret précis då man öst vatten över spisen men denna försvinner snabbt. Vi häller väldigt mycket vatten på vår spis ( en Harvia 36) Hoppas det inte spricker framöver men hittills funkar det väldigt bra.
Det lilla vanliga fönstret från Bauhaus immar igen lättare.
Lycka till!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden