Har byggt en vedeldad bastu.
den är 3,5 m2 och jag har en laxen 1 som aggregat. Ovanpå aggregatet har jag lagt bastustenar.
Testade den igår och den lyckas inte värma upp den lilla bastun.
Är aggregatet för litet? Bastun är oisolerad och skall vara så nu i början. Isoleringen får komma senare. Men nu är det på vissa ställen små glipor mellan tak och innerväggar så det kan smyga ut varm luft uppåt.
Kan det påverka bastun?
Är det så att även om bastun är oisolerad så måste den vara helt tät mot tak så att inte värme tar sig ut den vägen?
den är 3,5 m2 och jag har en laxen 1 som aggregat. Ovanpå aggregatet har jag lagt bastustenar.
Testade den igår och den lyckas inte värma upp den lilla bastun.
Är aggregatet för litet? Bastun är oisolerad och skall vara så nu i början. Isoleringen får komma senare. Men nu är det på vissa ställen små glipor mellan tak och innerväggar så det kan smyga ut varm luft uppåt.
Kan det påverka bastun?
Är det så att även om bastun är oisolerad så måste den vara helt tät mot tak så att inte värme tar sig ut den vägen?
Tror tyvärr också att "Laxen I" är alldeles för liten. Jag har erfarenhet av samma tillverkares modell "Ugglan" som verkar mer eller mindre likvärdig. Den sitter i en timmerkoja som jag brukar besöka och klarar att värma kojan till 30-40 grader vid taket om man eldar på duktigt. Vid golvet och på britsarna 10 grader kallare. Kojan är ungefär 6 kvm med ståhöjd i mitten, av rundtimmer med tjockt planktak och ordentligt tät utom vid dörren. Detta höst och vår, på vintern blir det typ 25 grader i kojan. Hoppas infon hjälper och lycka till med bastun.
Redigerat:
Det vet jag inte. Laxen är något större än Ugglan. Jag berömmer volymen som Ugglan ska värma i den där kojan till ca 11 kubikmeter. Om du har 2 meter i takhöjd i din bastu blir det typ 7 kubikmeter, dvs typ hälften om vi beaktar att din kamin är lite större. Då borde det gå att få upp tempen lite mer. Kanske till minst det dubbla? Ugglan i kojan har isolerat rökrör så om du kör oisolerat rör får du ut mer. Detta förstås förutsatt att du isolerar. Vad har du att förlora på att testa? Isolering kostar typ ingenting för ett par balar. Hur mycket fick du upp temperaturen till oisolerat och hur varmt var det ute?
Redigerat:
Ju mer jag funderar desto mer tror jag isoleringen och framförallt läckaget spelar stor roll. Jag gillar att basta varmt och är det inte så att man måste gasta på folk att stänga dörren och att om det är mycket spling så sjunker temperaturen drastiskt? Tilluft till en bastu brukar väl vara 10 cm glipa under dörren och inte uppe vid taket av en anledning?
Massor med fönster? Är det en veranda eller uterum? Jag har sett många bastur med stora fönsterpartier, på diverse fjällstationer, stugor och flera i skärgården för utsiktens skull. Det tror jag inte påverkar så mycket, någorlunda täta fönster borde vara tillräckligt konvektionströga. Jag tror snarare på att täta mot taket. Börja med att bygga nämnda innertak då? Varm luft stiger.
Jag kör på det. Det får bli en enkel lösning att börja med. Och märker jag att det blir bättre så fortsätter jag med väggar 
Vet du om man måste ha stenull eller vanlig isolering duger kring rökrör? Det är ett oisolerat rökrör som används nu.
Och räcker det om rökröret är högre än nock?
Vet du om man måste ha stenull eller vanlig isolering duger kring rökrör? Det är ett oisolerat rökrör som används nu.
Och räcker det om rökröret är högre än nock?