Hej,
Har aldrig bytt toalettstol och handfat innan så tänkte bara kolla med er experter om det är något särskilt ni ser jag bör tänka på när jag byter ut dessa?
Tänker på om det är gamla mått standarder på sånna här gamla grejer osv.
Tänker att jag hellre gör det själv, för någon gång måste ju vara första!
Tack på förhand!
Har aldrig bytt toalettstol och handfat innan så tänkte bara kolla med er experter om det är något särskilt ni ser jag bör tänka på när jag byter ut dessa?
Tänker på om det är gamla mått standarder på sånna här gamla grejer osv.
Tänker att jag hellre gör det själv, för någon gång måste ju vara första!
Tack på förhand!

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 42 710 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 42 710 inlägg
Det är trångt mellan toalettstolens avloppsrör och väggen. Moderna toaletter är gjorda för att det är 6 cm mellan det uppstickande röret och väggens tätskikt så du behöver kolla upp det noga.
När det gäller handfatet kan det bli problem med att skruva fast det nya. Handfat måste skruvas fast i något riktigt stabilt, vilket innebär betong, 15 mm plywood eller träregel, och absolut inte bara gips eller en masonitskiva.
Badrummet verkar gammalt med tanke på att vattenrören kommer upp ur golvet (förbjöds för 14 år sen). Så det kan vara svårt att veta vad som finns bakom kaklet.
När det gäller handfatet kan det bli problem med att skruva fast det nya. Handfat måste skruvas fast i något riktigt stabilt, vilket innebär betong, 15 mm plywood eller träregel, och absolut inte bara gips eller en masonitskiva.
Badrummet verkar gammalt med tanke på att vattenrören kommer upp ur golvet (förbjöds för 14 år sen). Så det kan vara svårt att veta vad som finns bakom kaklet.
Tack för informationen! har nu bestämt mig för att ta hit en vvsare i och med det är såpass gammalt och kan bli jobbigt att få till rätt. 
Klicka här för att svara